Nog wat zitten prutsen en veel gedaan, maar weinig in het zicht (of eigenlijk gehoor) gebracht.
Het blijven 'hangen' van de snelheid in de BR78 heb ik uiteindelijk in de software kunnen oplossen. Dat was een forse reorganisatie van het programma'tje. Ook de andere geluidsmodules et MP3 speler zijn nu van de nieuwe software voorzien.
Ook heb ik wat tijd besteed om de extra functies in alle locs hetzelfde te maken: het was gewoonweg onhandig om bij het rijden steeds weer te moeten bedenken wat de knoppen deden.
Nu is functie 1 fluit of hoorn, toets 2 de bel of korte hoorn, toets 3 de rem en toets 4 stoom afblazen of motor uit.
Alleen toets 5 en 6 hebben per loc een eigen geluids- of lichtfunctie.
Bij het opnieuw inbouwen van de geluidsmodule in de BR78 ging van alles mis: te vaak los- en vastgesoldeerd, waardoor de verbindingen niet meer betrouwbaar waren en uiteindelijk printbanen los gingen. Nieuwe DigiSpark er op, maar daardoor paste een en ander niet meer (kap ging niet meer dicht). Zoveel met die kap zitten rommelen dat op enig moment een sutkje van de besturing (waterpomp) afbrak.
Toen vond ik het (voorlopig) even genoeg en heb ik de ruisgenerator versie weer ingebouwd.
Nou ja, misschien zet ik die DigiSpark/MP3 speler er nog eens in.
Dus toen maar eens verder met de BR38. Deze heeft geen ruimte voor een MP3 speler, maar wel ruimte voor een DigiSpark met ruisgenerator. Deze moest als het ware om de bevestigingsschroef van de kap heen worden gesoldeerd. Voorin is onderaan in de ketel een gat gemaakt voor het speakertje.
In deze opstelling is het geluid (veel te) luid - dat is overigens een luxe probleem. Dat kan ik nog wel oplossen door de de weerstand op de basis van de transistor wat te vergroten, waardoor de ruis minder versterkt wordt.
Dan moet de kap er nog even af. Kan ik meteen de machinist en stoker er weer in zetten: die zijn er uit gevallen bij het boren en frezen van het gat voor de speaker.
De hele oefening om de DigiSpark met MP3 speler aan de praat te krijgen is overigens niet voor niets. Het plan is deze combinatie te gebruiken in de volgende loc. Een Diesel dit keer: de V160.
Rob