Hoi Cor,
Een Arduino bestaat uit een microcontroller met de nodige in- en uitvoer mogelijkheden. Het is, zeg maar, een klein computertje die je kunt programmeren om, tsja, eigenlijk "alles" te doen wat je maar wilt.
Je kunt de Arduino prima gebruiken terwijl je analoog rijdt.
Zo heb ik Arduino's gebruikt voor het besturen van een overweg met knipperlichten, animaties (als veredelde tijdsklok of voor ingewikkeldere bewegingen), voor het besturen van de stappenmotor op een draaischijf, voor het starten van achtergrondgeluiden, enzovoorts. Dat is allemaal naast de baan, dus het rijden kan analoog blijven.
Ik heb ook een Arduino gebruikt voor een pulsbreedte rijstroom, waarmee de analoge treinen beter rijden dan met een gewone trafo (met name langzaam rijden).
En, voor gevorderden, geluid aan boord van analoge treinen.
Om te beginnen kun je een Arduino Uno aanschaffen. Die is iets groter en duurder dan een Arduino Nano, maar ook wat robuuster. Kwa programmeren zijn ze beide hetzelfde.
Verder is het handig om een zogenaamd breadboard te hebben en wat breadboard kabeltjes om een en ander aan te sluiten. Zo kun je dingen eerst uitproberen zonder te solderen. Ook heb je een USB kabel nodig om de Arduino op de computer aan te sluiten. Voor de Uno eentje met een USB A aansluiting (die vierkante), voor een Nano heb je een mini USB (niet micro) nodig.
Ik gebruik tot nu toe de 'klonen'. Die doen het verder prima. Je kunt zo kopen bij tanta Ali, maar ook in Nederland bij bijvoorbeeld Ben's electronics en Tiny Tronics. Beide leveren de volgende dag en je kunt hier eventueel ook vragen stellen.
Verder moet je de 'programmeeromgeving' (dit heet ook wel IDE) van de Arduino op je computer installeren. Deze is gratis te downloden op Arduino.cc.
Rest dus de vraag: waar zou je de Arduino voor willen gebruiken?
Rob