Beste Forumleden,
Ik heb deze vraag al eerder gesteld op andere spoor gerelateerde fora.
Ik ga het spoor-emplacement van Weert rond tussen 1950 -1960 nabouwen.
Ja, de Weertenaren, al ben ik import, zijn actief op dit forum
a) omdat in 1949 de electrificatie Eindhoven - Weert klaar was en er nog arm-seinen waren;
b) Het seinhuis heeft er in ieder geval ook tot 1965??? gestaan;
(bron: gemeentearchief weert)
c) Er toen nog de polygonale locloods (afgebroken medio 1993) met draaischijf en werkplaats
aanwezig was;
d) de watertoren is echter in 1944 kapot geschoten door de bezetter, maar is die ook toen geheel afgebroken
- dat wordt smokkelen en/of demontabel;
e) De van Gent & Loos loods er ook was (medio 2002 afgebroken)
Foto's te zien op
http://www.stationsinfo.nl/Weert.htmVeel is comform Roosendaal en Geldrop uitgevoerd/gebouwd vanwege dezelfde architect G.W. Heukelom.
Ik heb e.e.a. aardig in beeld door eindeloos zoeken in archieven, boeken (in de bibliotheek) en avonden op internet.
Ik zit enkel nog met de volgende vragen en hoop dat er iemand is die daar antwoord op kan geven.
1)Het huidig station heeft rode deuren en perrongebouwen groene deuren, wat was rond die tijd de kleur?
Onderstaande geeft een beeld van de binnenzijde van een groene perrondeur, terwijl aan de andere zijde de deur aan de binnenzijde
oud-creme/geel is geverfd, zoals de lambrizering!
2)Het perrongebouw aan de Roermond-zijde is niet altijd zo geweest.
Maar het gebouwtje gaat op foto's altijd schuil achter het stationgebouw.
Ik heb een foto wat ongeveer een beeld geeft maar niet duidelijk.
Nu zit in dat gebouwtje een wachtruimte terwijl er vroeger het toiletgebouw in was gevestigd.
3)het perron gebouwtje aan de Eindhovense-zijde heeft een kozijn??? dichtgemetseld.
Wat zat daar een (rol)luik of een raamkozijn?
4) Aan de Roermondsezijde heeft ook een Post op het perron gestaan,
men zegt dat dit is afgebroken, maar ik zoek natuurlijk foto's
Wie kan mij helpen, het liefst met foto materiaal!
Ik denk, dat ik internet archieven (gemeente-archief- Utrechtsarchief-Bonas, stations-sites enz) heb uitgeput.
Grtz. Bob