Terug naar het ontstaan van deze topic.Ik kan nogal drammerig zijn en bijt mij vaak vast in iets, waarbij ik niet rust (beeldspraak) totdat ik antwoord heb op hetgeen ik me afvraag.
Welke vragen had ik - eigenlijk maar ??n en dat was beeldmateriaal van een aantal facetten van het Station Weert.
Internet voorziet in veel maar toch niet alles en/of wat is de zoekvraag en is die juist om het gewenste te krijgen.
Zo vond ik deze week een foto (auteursrechtelijk beschermd) tijdens de bouw van het Stationsgebouw.
Moest er wel 459 foto's voor doorbladeren.
Welke vragen had ik:
de water-reservoir-toren is echter in 1944 kapot geschoten door de bezetter, maar is die ook toen geheel afgebroken: In 1955 restant gesloopt/verwijderd.
Het perrongebouw aan de Roermond-zijde is niet altijd zo geweest. Nu zit in dat gebouwtje een wachtruimte terwijl er vroeger het toiletgebouw in was gevestigd. Heb ik nu de originele tekening en een vage foto van.
Het huidig station heeft rode deuren en perrongebouwen groene deuren, wat was rond die tijd de kleur? Probeer zelf eens. Stel jezelf een vraag van iets wat je dagelijks ziet om het te gedetailleerd weer te geven, veelal weet je het dan niet (zeker of juist)omdat het je niet
meer opvalt.
Mooi voorbeeld is teken nu blindelings het NS logo, veel mensen kunnen dat niet, of tekenen het verkeerd om, terwijl ze het dagelijks zien.
Oude Weertenaren, die daar in die tijd veel kwamen gevraagd, kunnen mij geen antwoord geven op die vraag en een foto was in die tijd veelal zwart/wit.
Ik hou het op meni-rood, aan de hand van oude gekleurde ansichtkaarten, zeker in die tijd was men voor eenheid in uitvoering.
Wat staat nog open?
-Het perron gebouwtje aan de Eindhovense-zijde heeft een dichtgemetseld kozijn. Wat zat daar een (rol)luik of een raamkozijn? Blijft nog even open.
Ook hier niemand, althans ik heb nog niemand gevonden die het 'opgeslagen' heeft, kan mij met zekerheid daar antwoord opgeven.
Oplossing: binnen zien te komen...................................of met een trapje door ??n der hooggelegen zijraampjes foto's maken van de binenzijde! Gaat lukken.
Koppen in de krant en Hart van nederland: "
56 jarige man met trap op station Weert aangetroffen en in dwangbuis afgevoerd vanwege wazig verhaal"!
-
Post T op het perron? Bevestigingen op plattegronden, in archiefstukken/boeken en iemand die er in gewerkt heeft.
Er moesten 2 ? 3 treden omhoog genomen worden en stond onder de overkapping. Niet op de bestek tekeningen......dus later neergezet en geen gebruikelijke toren
zoals Utrecht, Maastricht enz.?
-Tevens tot de ontdekking nog een post II die in de buurt van het Zuid-Willemsvaart heeft gestaan nabij de Spoorbrug/aftakking IJzeren Rijn, maar die parkeer ik even!
Zo groot is mijn zolder ook niet.
Mijn vraag aan jullie: Er van uitgaande dat (wij) hobbyisten dagelijks met onze neus in spoorboeken en -bladen zitten:
Denk aan Bob bij het zien van een oude foto (1950-1970) van station Weert................misschien staat die Post T erop!