Dankjewel
@SuperSylvester,
En nu we het toch over aandrijvingen hebben:
Op 3 juli 1938 bereikte de Britse Mallard-stoomlocomotief een topsnelheid van 202,58 km/u (125,88 mijl/u) langs de East Coast Main Line bij Grantham en brak het wereldrecord stoom; een record dat nog steeds staat.
▲ Om de Mallard-stoomlocomotief te besturen, zou de machinist de ontgrendelingshendel bovenop de omkeerhendel
(D) hebben ingedrukt en vanaf de vloer naar voren hebben geduwd. Hij zou dan de aftapkraan
(L) van de cilinder hebben geopend door de klep met de klok mee te draaien. De machinist zou dan een paar keer op de fluit
(C) hebben geblazen met de fluithendel om aan te kondigen dat de trein op het punt stond vooruit te rijden. Om in beweging te komen, zou hij de remmen
(B) hebben losgelaten met behulp van de remmeter
(G). De bovenste hendel zou van rechts naar links zijn verplaatst om de remmen op de motor te lossen en dan zou hij de gashendel
(A) hebben geopend. Tijdens de reis zou de machinist de trein hebben gevolgd met behulp van de hoofdmanometer van de ketel
(E) en de manometer van de stoomkist
(F). De injectorstoom- en ketelwatermeters bevinden zich op
(H) en
(I), de isolatieklep van het verdeelstuk is afgebeeld bij
(J) en het vuurgat is afgebeeld bij
(K).
Dit is een wat grotere versie dan de kachel waar ik langzamerhand een begin mee ga maken.
▲ Dit is de ketel van de loc waar ik de aandrijving van heb aangepast. Ik overweeg om de voorkant compleet te vervangen.
▲ Op die manier gaat het een misschien een beetje meer lijken op deze uitvoering.
▲ Of deze...