Zo maar eens een vraag over een eigenaardig fenomeen met 2 nieuwe motoren die ik gebruik.
Ik rij analoog gelijkstroom met puslbreedte besturing op enkel spoor. En ik heb seinen die treinen laten stoppen in een richting, maar altijd door laten in de andere richting. Dit doe ik met een diode.
De meeste treinen rijden dan "tegen het sein in" iets langzamer, omdat de spanningsval over de diode een iets lagere rijspanning geeft. De meeste, want 2 recente treinen gaan juist sneller rijden, met name bij een pulsbreedte van 50% of minder.
RAARRRR.
De twee treinen waar het om gaat: Een oude VT75, waar ik zelf een andere motor heb ingebouwd (geen idee wat voor type: motortje is aangekocht op een beurs) en een zojuist ontvangen Kato akkutreinstel.
Is dit misschien het effect van een speciaal type motor, misschien een 'klokanker' motor?
Biede motoren lopen ook bij een heel smalle puls al aan, veel eerder dan de andere treinen.
Dus: gelijkstroommotor over een diode loopt sneller dan zonder, hoe kan dat? Iemand een idee, misschien
@Dirk T ?
Rob