Even een update van mijn speelbaantje doen. Ik ben er best wel weer een stukje verder mee maar heb verzaakt om een beetje te posten. Zie het maar als gemakzucht.
Ondertussen heb ik de draaischijf uit elkaar gehaald omdat die voor geen meter werkte. Buiten de rommelige en incomplete bedrading …
… ontbrak er aan de binnenkant ook het een en ander. Ik heb van een stukje plaatmateriaal een beugeltje gemaakt (groen) en een juist veertje (geel) gezocht om het zaakje weer te laten werken. Het motortje en de tandwielen waren gelukkig nog in orde.
Met een beetje nieuwe bedrading werkt hij weer als een tierelier.
Gaatje maken met de Dremel en nog wat hak en breekwerk en dan moet het passen.
Dan ga ik eens kijken bij de bruggen uit het pretpakket dat ik laatst in Houten heb gescoord of ik daar een passende brug van kan maken over de wisselstraat.
Daar moet dan wel een stukje af omdat ik zo min mogelijk omhoog wil gaan op de kleine afstand (80 cm rails) die ik heb.
Na een korte tijd zagen, vijlen, schuren en plakken heb ik toch een aardig bouwwerkje in elkaar gefröbeld.
Alles in een donkere basiskleur.
Oeps … iets te enthousiast de zaag er in gezet en geen rekening gehouden met de rails hoogte. Bovendien was het stoomlocje ook ietsje hoger dan de dieselloc die ik gebruikt heb voor de maat. Nou ja … een stukje vuurpijl lost het allemaal weer op.
De brug kan op zijn plaats gelijmd worden.
Weer wat verder met de draaischijf. De rand was niet helemaal compleet en ik heb het opgelost met een strookje styreen. Ook de hekjes en het huisje was allemaal wat krakkemikkig gelijmd en heb ik er maar voorzichtig af gehaald om het zelf (hopelijk) beter te doen. De sporen zijn ook wat aangepast. Ik heb er één weggelaten en twee wat dichter bij elkaar gelegd. Eens kijken of ik daar straks nog een dubbele locloods kwijt kan.
Het volgende project is een kasteeltje op een berg. Ook een wat gammel geheel en eigenlijk veel te groot. Maar ja … ’t leek me toch wel leuk en ik heb hem nou eenmaal gekocht dus …
… ook hier de zaag er eerst maar eens even in en alle losse delen weer netjes vastzetten. En al die vrolijke luikjes van de muur trekken.
Da’s al een stuk kleiner zo. Dit gaat wel lukken.
Weer in elkaar en alle kieren en naden zo mooi mogelijk gedicht.
En daar is de winterschilder dan ook weer.
De zaak op een stukje kunststof gelijmd (nog een erfenis van een railspakketje van Tom).
Terwijl de lijm ligt te drogen hou ik me even bezig met twee tunnelportaaltjes. Er zaten er een heleboel in de doos maar dat is bijna allemaal bagger. Deze twee zagen er nog wel aardig uit maar ze zijn voor dubbel spoor. Nou vind ik tunnelportalen voor dubbel spoor al niet zo mooi maar mijn rails ligt ook niet even hoog op het punt waar ik de portalen wil hebben. Ik haal er maar een stukje tussenuit om ze passend te maken. Ze worden dan wel een beetje gotisch maar dat moet maar.
Er zaten in de doos ook nog een zooitje arcademuurtjes en die wil ik ook nog wel een 2e leven geven. Ik moet eens kijken wat ik daar mee kan. Ik denk dat ik deze gebruik om een muur te maken van de tunnelportaaltjes langs de voet van de berg met het kasteel naar de brug toe.
Het is toch onvoorstelbaar wat je met dat N-spoor op een halve m2 kwijt kan. Er ligt natuurlijk wel een heleboel rails dus ik wil proberen een gedeelte hiervan aan de achterkant weg te laten vallen onder een berg of muur maar het blijft wel een speelbaantje met veel rails, krappe bochten en steile hellingen. Het slaat eigenlijk helemaal nergens meer op. Ik moet overigens ook wel heel erg wennen aan de maat als ik zo aan het bouwen ben. Het is wel heeeel errug klein allemaal.
Later meer ….