.. (het stuk is oud, Klaas noemt Zimo daarin nog als protocol)
Dat is inderdaad oud, maar het klopt nog steeds. Er staat daar nog dat Märklin niet erg mededeelzaam is over MFX. Inmiddels hebben ze het protocol vrijgegeven.
Zimo als protocol is geflopt. De kans dat je dat ooit tegenkomt is zeer minimaal. Als je nu Zimo zegt, dan heb je het over een merk decoders, vooral DCC, maar ook DCC/MM en DCC/MFX
Mocht je ooit Delta tegenkomen, dat zijn Märklin-Motorola (kortweg MM) decoders van de eerste generatie en met een heel beperkt aantal adressen. Dan heb je binnen MM nog MM I en MM II (MM 1 en MM 2). MM I kan 1 functie (meestal frontsein) aansturen, MM II kent er 5. Door een lok 2 adressen te geven kan MM II tot 8 functies komen, mits ook de centrale dat ondersteunt. Als we nu over MM spreken bedoelen we gewoonlijk MM II.
Heb ik het goed dat Marklin Motorola toch wel het meest wordt gebruik?
Daar heb ik geen cijfers van, maar ik betwijfel het ten zeerste. Het is wel zo geweest, maar dat is zo'n 25, 30 jaar geleden. MM I kwam in 1985 op de Europese markt en is wat betreft mogelijkheden best achterhaald, en ook MM II met 5 of eventueel 8 functies is ingehaald door de tijd.
Märklin leverde vroeger MM decoders (eerst MM I, later MM II), maar dat is opgevolgd door MFX. MFX decoders verstaan overigens wel MM. In de nieuwste locs van Märklin kun je af-fabriek decoders aantreffen die MFX en DCC verstaan.
De niet-Märklin wereld was 30 jaar geleden een wirwar van MM, FMZ, SX en nog het een en ander waaronder zelfbouw, tot Lenz DCC introduceerde en het protocol vrij gaf. Later heeft de NMRA DCC geadopteerd.
Sindsdien gebruikt de niet-Märklin wereld vooral DCC, en ook een klein maar groeiend deel van de Märklin rijders geeft de voorkeur aan DCC. In schaal N kom je naast DCC ook het oudere Selectrix (afgekort tot SX) veel tegen.
Mijn indruk is dan ook dat DCC het meest gebruikte protocol is, en zeker gezien het feit dat de nieuwste MFX decoders tevens DCC verstaan verwacht ik dat het aandeel DCC alleen maar toe zal nemen.