Auteur Topic: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)  (gelezen 10079 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben.

  • Gast
Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Gepost op: 1 januari 2020, 17:22:08 »
Ombouwtjes, ik heb er zat gedaan. Soms voor mezelf, vaak voor een ander.

Voor de Marklin rijders: een populaire is de Roco NS16/17/1800 met al zijn varianten......







.......van 2rail naar 3rail. Reden: behoud van alle aangedreven assen EN vrije keuze van in te bouwen lokdecoder immers Roco 3railers missen één aangedreven as en worden in de regel met een low budget decoder geleverd. Daarnaast: het kost niks, nou ja behalve de Roco puko sleper....



....... en jouw favoriete decoder maar dat spaar je weer uit omdat 2railers goedkoper zijn.

Een fotobeschrijving, plaatjes spreken voor zich. Gereedschap is slechts een scherp mes om 2 stukjes kunststof weg te snijden uit het draaistelraam en een soldeerbout. De sleper klemt vast in het raam maar vertrouw je het niet geef je het een druppie lijm.











Even draadjes aanpassen natuurlijk: links en rechts samenvoegen en de sleperdraad vast solderen.





Gr, Ben.

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Van 2rail naar 3rail
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2020, 21:10:29 »
Is dat alles voor een ombouw van een 2-rail naar bv een Marklin 3 rail systeem?

Dat noem ik nog eens kinderspel

Ben.

  • Gast
Re: Van 2rail naar 3rail
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2020, 08:21:04 »
Strikt genomen is de afstand tussen 2 wielen op een as bij 3rail 14 mm en bij 2rail 14,4mm (plus of min een heel klein beetje). Mocht je last krijgen van ontsporingen op met name bochtwissels kun je dat nog bijstellen met de schuifmaat: samenknijpen tussen duim en wijsvinger.


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.896
  • Thanked: 301 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van 2rail naar 3rail
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2020, 09:08:49 »
Is dat alles voor een ombouw van een 2-rail naar bv een Marklin 3 rail systeem?
Ombouwen van 3- naar 2-rail wordt denk ik wat lastiger.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Ben.

  • Gast
Re: Van 2rail naar 3rail
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2020, 10:23:24 »

Ombouwen van 3- naar 2-rail wordt denk ik wat lastiger.  ::)


Och, vaak is het een kwestie van het middelste wiel verwijderen.......



Gr, Ben. ;)

Ben.

  • Gast
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2020, 11:39:32 »
Van 3rail naar 2rail....

Heljan 3railer:



Sleper verwijderen, draadjes om solderen en facultatief wielen op maat zetten. Meer is het niet.

Hier zijn ook de wielen vervangen alleen omdat de gebruineerde loopvlakken slecht stroom afnemen.



Roco assen van de NS2200 met wielen die nauwelijks vervuilen.






Ben.

  • Gast
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2020, 11:46:35 »
Van 3rail naar 2rail.....

Marklin MAK lok.

Hier zijn de assen vervangen door geïsoleerde exemplaren (onderdelen geruild met een vriendje met gesloten beurs). Later is de dragerprint vervangen omdat ik meer schakelbare seinbeelden wilde maar dat terzijde. Voor wie dat ook wil: KLIK


Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 231
  • Thanked: 6 times
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2021, 18:18:45 »
Ik heb een Piko Benelux hondekop gekocht. Helaas heb ik in plaats van een gelijkstroommodel een wisselstroomstel gekocht. Stom, stom.
Is het mogelijk deze geschikt te maken voor het gelijkstroom systeem (analoog) ?

Gr. Bert.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.781
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2021, 20:34:53 »
Hoi Bert,

Oeps. Het is mij ook wel eens overkomen, maar dan met een vrij eenvoudige VT75.
Het is in principe mogelijk om een en ander om te bouwen.
Belangrijkste obstakel zijn de assen: Bij wisselstroom zijn de wielen links en rechts niet geïsoleerd en ook de afstand tussen de wielen is anders. Met een beetje mazzel heb je toch geïsoleerde assen en hoef je ze niet te vervangen.

De rest is daarna relatief eenvoudig. Ik ken de wisselstroom variant van Piko niet, maar meestal zit er gewoon een gelijkstroom motor in met een gelijkrichter en een omschakelrelais. Als dat hier ook zo is, is het vooral en kwestie van onderdelen verwijderen om de motor op gelijkstroom 2 kanten op te laten rijden.

Maar eerst die assen, dus.
Enneh, foto's kunnen helpen als je een en ander gaat ombouwen :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Bert Senden

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2021, 22:30:30 »
Voor het verstellen van 2-rail wielen naar 3-rail infra en andersom heb ik een hulpstuk gemaakt in 2015.
Een bouw verslag heb ik ooit gepubliceerd in het Belgische modelspoormagazine.
Van spullen die ik in de scrap-ton had liggen.
https://shorturl.at/LO5kQ/Wielenpers.pdf

grt Piet.

P.S.
Ik hoor wel van het forumbeheer of dit kan blijven staan.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 231
  • Thanked: 6 times
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #10 Gepost op: 6 september 2021, 18:29:29 »
Hoi Bert,

Oeps. Het is mij ook wel eens overkomen, maar dan met een vrij eenvoudige VT75.
Het is in principe mogelijk om een en ander om te bouwen.
Belangrijkste obstakel zijn de assen: Bij wisselstroom zijn de wielen links en rechts niet geïsoleerd en ook de afstand tussen de wielen is anders. Met een beetje mazzel heb je toch geïsoleerde assen en hoef je ze niet te vervangen.

De rest is daarna relatief eenvoudig. Ik ken de wisselstroom variant van Piko niet, maar meestal zit er gewoon een gelijkstroom motor in met een gelijkrichter en een omschakelrelais. Als dat hier ook zo is, is het vooral en kwestie van onderdelen verwijderen om de motor op gelijkstroom 2 kanten op te laten rijden.

Hallo Rob
Ik zal het eens nakijken. Het passeert niet. Ik heb geen baan waar hij kan rijden. Plannen zijn er wel maar door omstandigheden komt daar voorlopig niets van.
Toch bedankt.

Gr. Bert.

Maar eerst die assen, dus.
Enneh, foto's kunnen helpen als je een en ander gaat ombouwen :)

Rob

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.928
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #11 Gepost op: 6 september 2021, 23:22:09 »
Het zou me niets verbazen als je bij Piko 2-rail assen kunt kopen, daarna is het wat veranderen van de voedingsdraden denk ik.

Groet Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #12 Gepost op: 7 september 2021, 23:51:37 »
Je kunt beginnen voor de blauwe Benelux piko bij de Exploded View en Ersatzteil Liste, en vandaar uit kijken wat je echt nodig hebt.
Daar vind je "8512_ba_57570-1.pdf". en dat is de uitleg die je nodig hebt.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.781
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2021, 14:17:43 »
Hoi Bert,

En als het ombouw project je te groot wordt, kun je altijd nog overwegen deze 3 rail te verkopen (vordat je 'm uit elkaar sloopt) en alsnog een 2 rail aan te schaffen.  :-X
Af en toe zie ik deze hondekoppen wel langskomen op Ebay, bijvoorbeeld.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Bert Senden

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 231
  • Thanked: 6 times
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #14 Gepost op: 9 september 2021, 18:02:48 »
Tja, dat kan. Ruilen is ook een optie. Die van mij is gewoon nieuw. Vanuit de doos in de vitrine.

Gr. Bert.

Offline Puntenglijder

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 51
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Periode 1 & 2 Stoom
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #15 Gepost op: 27 april 2022, 08:58:21 »
Piet bedankt voor de beschrijving van de wielen pers.
Deze ga ik zeker even bouwen. ;)

Kees.
Zonder stoom geen trein.
The following users thanked this post: PietB

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Van 2rail naar 3rail (en andersom....)
« Reactie #16 Gepost op: 27 april 2022, 21:09:48 »
Piet bedankt voor de beschrijving van de wielen pers.
Deze ga ik zeker even bouwen. ;)

Kees.
Ik kon het niet eenvoudiger bedenken Kees.

grt Piet.