Een nieuwe aanwinst: de Lima V188 001. Een dubbelloc waarvan één eenheid is aangedreven.
Mooie loc, maar zoals bij de meeste van mijn 2e hands aanwinsten moet er nog wel wat aan gebeuren. De basis is echter goed: de loc is solide gebouwd en ook met de aandrijving is niks mis.
Voor een loc in dienst genomen kan worden op mijn baan, zijn er nog wat dingen te doen:
- Zorgen dat de loc betrouwbaar rijdt
- Profi koppelingen aan weerszijden
- Geluid inbouwen
- Optische verbeteringen, zoals de extra onderdelen aanbrengen en wat schilderwerk
De loc rijdt stil, maar wiebelt wel heel erg en loopt op mijn gebogen wissels uit de rails (Fleischmann Modelrails met een radius van 357mm in de binnenbocht). Als ik loc op de rails zet, dan staat het aangedreven deel heel wankel, op tafel staat de loc stabiel. Wat blijkt: de loc is voorzien van 2 dikke terreinbanden, kruiselings 1 op de voorste en 1 op de achterste as.
^ Links de 'terreinbanden', rechts de antislipbanden voor Märklin stoomlocs.Dus deze banden zijn vervangen door wat meer bescheiden exemplaren voor Märklin stomers. Daarmee rijd de loc stabiel en is het ontsporen ook voorbij.
De loc stopt nu echter soms op de geïsoleerde puntstukken van de wissels. Bij nadere inspectie heeft de loc bar weinig wielen waar stroom van afgenomen wordt: de beide aangedreven assen en één as in de loc zonder motor. Met de antislipbanden als isolator tussen wiel en rails zijn dat effectief maar 2 wielen per zijde waar stroom afgenomen wordt.
Er komt dus een extra stroomafnemer in de niet aangedreven loc.
Er zijn ondertussen wat proefritten gedaan, en de loc rijdt nu betrouwbaar over de baan.
Tijd om de koppelingen aan te pakken...
Rob