Het verouderen of verweren van materieel op de baan is ook nog wel een dingetje. Als je er eenmaal aan begint moet je door: anders steekt het onbehandelde materieel zo af.
Nu is verweren alweer een kunst of vaardigheid op zich, en de mate waarin weer een kwestie van smaak. Ik wil het vrij eenvoudig houden (in ieder geval om te beginnen), omdat ik heb gemerkt dat 'een beetje' vervuilen al meteen een heel groot effect heeft.
Mijn eerste projectje was dit locje: de BR89 van Röwa.
Dus nu de volgende: de BR96
Deze kap van deze loc is al mooi mat zwart afgewerkt. Een mooie basis voor wat roest en kalkaanslag.
Maar eerst het glimmende rood en chroom(?) van het drijfwerk. Met een bijna droge kwast met mat zwarte verf bewerk ik het rood van de wielen en het frame. De verf gaat echt heel dun op: het rood en metaal mag er doorheen schijnen, maar ik wil vooral de delicate scharnieren en schuiven van het drijfwerk niet vastzetten. Zo'n bijna dry brush geeft al een flinke verbetering (vind ik).
Na elke verfbeurt laat ik de loc heen-en-weer rijden om er zeker van te zijn dat er nergens verf tussen zit waar 't niet thuis hoort.
Daarna worden de drijfstangen heel licht van wat gun metal voorzien. Elke keer maak ik de kwast bijna droog op een stukje WC papier
Goed, het onderstel wordt al wat. Morgen bij daglicht verder.
Voor het verweren van de bovenkant heb ik deze loc als inspiratie
Ik heb eens een filmpje gezien van verweren met waterverf. Eens kijken of dat wat is.
Rob