Ik ben een beetje op de Amerikaanse tour de laatste tijd. Voor mij zijn dat lange slepen met grote locomotieven er voor.
Om die lange sleep een beetje betaalbaar te houden, heb ik wat partijen met oude of speelgoedwagons aangeschaft. Die speelgoedwagons zien er erg plastic-achtig uit, maar daar is wel iets aan te doen.
Als eerste krijgen de wagons een matte doorschijnende laklaag.
Vooral in de gele wagons zijn half doorschijnend. Bovendien denk ik dat Union Pacific (of andere spoorwegmaatschappijen) de binnenkant van hun vrachtwagons niet met dure gele verf schilderden. Dus maak ik de binnenkant een soort van menie / roest bruin-rood. Zelf vind ik het contrast van binnen en buitenkant ook wel beter werken.
De zelflosser was al door de vorige eigenaar mat gelakt. Bij het verven van de binnenkant pakte ik de wagon per ongeluk op met de bruin-rode verf aan mijn vingers. Toen ik de verfvlekken met een WC papiertje uitsmeerde, gaf dat eigenlijk wel een aardig effect. Later heb ik daar nog met een ander bruin wat roestvlekken aan toegevoegd.
Als laatste heb ik bij de bakwagens de randen wat contrastkleur gegeven: grijs op de blauwe en bruine wagon en bruin op de gele.
En daarna heeft de blauwe nog wat oker "stof" an de onderkant gekregen.
Niet heel zwaar verweerd, maar het ziet er in ieder geval niet meer heel erg uit als goedkoop plastic speelgoed.
Rob