Dag Wim
Nou, eerst kreeg het hele dak een laag mat zwart verf en vervolgens twee -met opzet onregelmatig- lagen verschillende rode kleuren om de eentonige kleur te vermeden of doorbreken.
Vervolgens ontving alles twee lagen ACTION haarlak (de goedkoopste is de beste omdat bevat meer lak).
Dan pas werd de specifieke locatie van de ontbrekende tegel vervuild met zwarte pastelpoeder en opnieuw een laag haarlak.
Vervolgens wreef ik met een varkenshaar kwast (zonder te veel druk) donkergroen pastelpoeder en daarna nog een laag haarspray.
Dan nog de laatste laag pastel poeder maar deze keer licht groen en teslote de laatste laag haarlak.
De haarlak heeft een dubbel functie: de poeder te fixeren maar ook een zeer subtiele structuur bij te brengen.
In principe men zou kunnen alleen een slootlaag haarlak doen, maar ik vind echt leuk de opbouw van een luchtige structuur zoals we bij moss vaak zien.
Soms is goed ook nog hier een daar met een geschikte toon groen pastelkrijt hier en daar wat variatie toe te voegen.
Als ik zou modelleren op schalen zoals H0 of kleiner, zou ik de tussenliggende lagen haarlak vergeten en alleen een zeer dunne laag mat vernis aanbrengen met de airbrush.
Men moet wel onthouden dat bijde, haarlak en vernis de kleuren van de pastel iets donkerder maken.
Voor de duidelijkheid:
Ik zou nooit zo'n receipt volgen. Mijn manier van doen is gewoon de materialen dat voor mijn gevoel voor de klus goed passen op tafel leggen een mezelf alle vrijheid te geven om ermee te spelen op een stuk karton, papier of wat dan ook en ontdekken wat kan en hoe. Op die manier bereik ik geen formule maar wel ervaring en ontwikkel ik mijn gevoel dat zijn de kern van alles wat ik ontwerp, bouw en schilder.
En hier de materialen:
Pastel poeder:
https://www.tekenenschilderoutlet.nl/c-2241692/panpastel-losse-kleuren/Ik zou nooit een 'set' van meerdere kleuren kopen. Ik koop liever lose kleuren naar eigen smaak.
IMG_0002 (2) by
Daniel Osvaldo Caso, on Flickr
Ze zijn iets prijzig maar zelf ivoor mijn schaal een doosje heeft een zeer lange leven (mist je niet stuikelt waneer je loop naar de keuken met een doosje open of zo.)
IMG_0003 (2) by
IMG_0004 (2) by
Pastelkrijt gebruik ik van de serie Rembrandt, van Talens. Ze zijn niet de allerbeste maar wel echt goed en niet zo duur als de Rolls-Royce versie van Schmincke.
https://www.gerstaecker.nl/Talens-Rembrandt-pastels.htmlhttps://www.gerstaecker.nl/SCHMINCKE-extra-zachte-kunstenaars-pastels.htmlTraditioneel geloven modelbouwers dat het duurste de beste 'moet' zijn.
Soms is het wel zo maar vaak helemaal niet. Levende van alleen maar een AOW plus niks, alles wat ik bouw is gedaan met een low-low-budget.
Ik heb wel wat goeie penselen maar 90 % van wat ik mijn werk is gedaan met de allergoedkoopste penselen van ACTION of gerecycleerde huisschilder's penselen. Toch, het enige onvervangbaar schilder gereedschaap voor modelbouw zijn je vingers en natuurlijk je ogen een de allerbeste materiaal is de kwaliteit van jouw aandacht.
Daniel