Ondertussen is de vervangende motor gearriveerd. Of eigenlijk: 5 stuks.
Tante Ali heeft Piko vervangingsmotortjes en zo heb je er 5 voor drie tientjes in plaats van 1 voor vier...
Tijd om de "koffiemolen" te vervangen voor een modernere motor.
Naast de nieuwe motor met vliegwielen, heb ik nog een Piko motortje uit een sloop lok. Daarvan wil ik alleen de cardan bussen gebruiken.
De oude motor klik je zo los uit de motor steun.
Ook de motor steun zelf klikt los. Dan is er een beeld van de ruimte waar de motor moet komen. In ieder geval moet er wat van de vliegwielen af om ruimte te geven aan de draaistellen.
De vliegwielen heb ik op dezelfde manier bijgewerkt als bij de
BR53 Borsig, en later bijgewerkt met een vijl en draaiende motor (het kan ook alleen met de vijl, maar dan duurt het wat langer).
Ook in de tendervloer wordt ruimte gemaakt voor de vliegwielen...
En dan passen. Ook aan de plastic kant van de motor is een beetje weg gevijld, zodat deze klem past en aardig op hoogte zit.
Dan zijn de cardan bussen nog iets te lang. Die worden ook aan de motor-kant wat ingekort en daarna precies pas geschuurd.
De nieuwe motor is wat breder dan het origineel, en dus wordt ook aan de binnenkant van de ballast weat weggefreesd en gevijld.
Met wat draden aan de motor kan er even stroom op gezet worden om een en ander uit te lijnen en te testen
Dan de motor aansluiten op de stroomafnemers.
De motor klemt onderin in het frame en het gewicht fixeert de motor aan de bovenkant. De tender behuizing er weer op en dan proefrijden.
De loc is nog steeds even krachtig, rijdt een stuk stiller, en 2 keer zo snel
.
Langzaam rijden gaat echter iets minder soepel, maar is nog steeds acceptabel.
Maar zo ver zo goed...
Rob