Leon
Magoo had moeite gehad om te zien wat had je over maar door de foto's te vergroten werd het duidelijk.
Ik heb een vraag: ik kan dat niet of de foto van het gebouw zien maar ik heb de indruk dat lateien in het algemeen en zeker als gebogen zijn worden gemaakt met alle bakstenen radiaal georiënteerd. Is dat niet het geval m,et de echte gebouw?
In iedere geval hier een simpel maar effectieve manier om dat te maken (geleerd begin jaren '50 van een artikel door John Allen in Model Railrroader)
Dits is 0 schaal maar hij deed het in H0 en gebruikte (toen er waren geen styrene muurplaten) geprint dikke papier er voor.
IMG_0001 (2) by
Daniel Osvaldo Caso, on Flickr
Eerst een strook met de breedte van een hele baksteen snijden:
IMG_0002 (2) by
Dan, met een scherpte mes (de mijne voor de foto was dat niet) steeds half de strook snijden door de mortel lijn
IMG_0004 (2) by
dan de boog ontstaat vanzelf door de dikte van de mes
IMG_0003 (2) by
IMG_0006 (2) by
Als je een veel kleiner boog wilt dan moet je voorzichtig in plaats van half de lengte van de baksteen 3/4 snijden.
Dan de ruimte tussen de backstenen wordt iets groter maar ze blijven aan elkaar aan de innerlijke zij van de boog.
Als je nog kleiner wilt dan ga je zeer voorzichtig met de vingers de boog iets forceren totdat je heeft exact de boog dat je wilt.
Met een beetje verf van dezelfde dat je gebruikt voor de mortel lijnen, vul je de sneden die het mes in het materiaal heeft achtergelaten.
Als ze iets te groot zijn geworden gebruikt je iets dat ik hen twee dagen geleden van de lucht geleerd: je mengt met de verf een klein beetje gips. Dan vul je de holten met een kwastje en en wrijf het met je vingers zo de nu dikkere verf de holten goed vult. Dan wrijf het met je vingers, een lap, of, in extreme gevallen met de moker en je bent klaar. :- )
Maar eerst goed checken de richting van de bakstenen in de echte gebouw!
Daniel