Over inspirerende draadjes gesproken.
In 1970 begon Märklin met de productie van smalspoormodellen op schaal 1:45, rijdend op dezelfde rails als de H0-modellen, onder de naam MINEX. Omdat dit weinig succesvol bleek werd de serie al na drie jaar weer uit productie genomen.
Vijftig jaar geleden was detaillering nog niet echt een issue, maar als je een berg geld, geduld en tijd investeert dan is er best wat van te maken.
Upgrade Minex stoomlocOm het een beetje leesbaar te maken, heb ik een deel vertaald:
Veel modelspoorders hebben de MINEX-stoomlocomotief sluimerend op de planken staan. Eigenlijk weet je niet echt wat je ermee moet doen. Is het een verzamelobject van Märklin? Is het een speelgoedtrein voor de kleinkinderen? Kun je het model op een modelspoorbaan gebruiken? Deze onzekerheid blijft tot op de dag van vandaag bestaan a. Het model is zelden te zien op een tentoonstellingsterrein.
Vóór het Ebay-tijdperk werd het model tegen een relatief dure prijs aangeboden. Aan het begin van het millennium daalden de prijzen dramatisch. Smalspoor-modelspoorders kregen de smaak te pakken en kochten de aangeboden modellen, wat opnieuw leidde tot prijsstijgingen voor zeer goed bewaarde exemplaren.
Het werd echter al snel duidelijk dat het gebruik op de modulaire systemen niet zonder meer mogelijk is. In overeenstemming met de bedrijfsfilosofie had Märklin zijn MINEX-modellen ontwikkeld als modellen met driedraads wisselspanning en constructiedetails die typisch zijn voor Märklin uit de jaren 70:
• Zwaar gegoten frame met geïntegreerde ankermotor
• Wielen uit het H0-gamma, niet geïsoleerd, sommige met aangegoten tandwielen
• Kunststof behuizing met ingegoten details (leidingen, lampen, luchtpomp, luchttank, etc.)
• niet op schaal
Er zijn in tijdschriften en op internet weinig bouwverslagen te vinden die gaan over de conversie van dit model. Helaas stoppen deze bijna altijd halverwege. Er is niets om de behuizing te upgraden. Het probleem is duidelijk:
• De ombouw van het MINEX-chassis naar het tweelijnsysteem dat gebruikelijk is voor 0e en 0m-modelspoorbanen is buitengewoon tijdrovend en kan ook niet 100 procent overtuigen
• het upgraden van de behuizing met vrijstaande details is problematisch. Door het verwijderen van de opzetdetails ontstaan er zeer grote gebreken aan de behuizing.