Anne vertelt het compact. Ik breid zijn verhaal uit.
Heb je er geen behoefte aan, dan leg je het naast je neer.
Als je K-rails hebt, kijk dan eens hier
Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491Een verwante vraag: wat is de oorzaak van het doorbranden van K- en C-wissel eindafschakelingen?
(Waarom zijn de bananen krom?)
Daar zijn vele, vele theoriëen over. De overheersende gedachte is dat als Märklin het wist, zij met een goede oplossing komen. Helaas, ook de allernieuwste aandrijving voor C-wissels heeft het zelfde euvel.
Dus de echte oorzaak wordt niet onderkend, of wordt niet bekend gemaakt (aansprakelijkheid?).
Het probleem doet zich voor op de digitaal aangestuurde baan met Märklin (Intellibox) aansturing.
De oorzaak doet zich niet voor op een analoge baan.
Een van andere theorieën staat hier
www.hjb-modellbahn.de (een site over k-rails), en bij dezelfde site
hier en
hier: fout-analyse.
Met dit citaat:
In vielen Foren ist zu lesen, dass es bei Märklin Weichenantrieben zu Ausfällen kommt (sporadisch bis permanent). Meist wird dieser Defekt den Micro-Endabschaltern zugeordnet. An dieser Stelle möchte ich dazu einige Informationen bereitstellen. Mögen diese Ihnen ein wenig hilfreich sein.
En dan volgt uitleg, fout-analyse en oplossing, en die oplossing is niet: "haal die rotte kies maar weg".
Anderen zijn van mening dat er 2 oorzaken zijn: een te hoog aantal milliseconden aanstuurtijd (75 ms zou genoeg moeten zijn, max 250 ms, meer mag niet), en een foutje in de Märklin en Intellibox besturing die maakt dat bij kortsluiting van de centrale het signaal naar een wissel niet wordt afgebroken (maar door door blijft "loeien"), oftewel doorbranden door te langdurige aansturing: de afschakeling brandt dan door in plaats van de spoel (dat is toch al winst?).
Het bezwaar tegen het weghalen van de Endabschalter (Eind-afschakeling) is dat daarmee wisselterugmelding ook niet meer werkt. Dat is het principe waarmee je de stand van de wisseltong kunt terugmelden naar leds op een analoog paneel.
M.a.w. het gebruik ervan is in hoofdzaak analoog (bedoeld).
Desondanks zijn er mensen die ervan gebruik maken bij PC-gestuurde banen, zoals met iTrain), om de digitaal gezette wisselstand gelijk op te laten gaan met een handmatig verzet wissel.
Het hangt er dus van af hoe je een digitale baan gebruikt, of je de eind-afschakelaar gaat missen, of kunt missen.
En voor veel digitale Märklin-rijders is weghalen dus toereikend, ze missen er niets aan.