Weer een stukje verder.
De ketel heeft een paar ringen gekregen. Deze zijn uiteindelijk gefixeerd met wat grijze verf. (ik wilde niet overal lijmresten op de ketel).
Dan maak ik de leidingen voor het zand uit wat stukken gestript stroomdraad met vaste kern.
Het draad is vastgeklemd in een gaatje in de ketel waar de zandkist komt en onderdaan aan de treeplank of de ketel, Op deze manier blijft het al goed zitten zonder enige lijm te gebruiken.
Er komen totaal 4 leidingen aan elke zijde.
^De grijze "lijm"verf is wat beschadigd, maar de lok moet nog gelakt wordenNu passen alleen de zandkisten die ik eerder uit loden blokjes heb gemaakt niet meer. Dus daar ga ik nog iets anders op verzinnen.
Ondertussen wordt ook verder aan de tender gewerkt.
De tender wordt met een dissel aan de loc gekoppeld. Aan de tenderzijde draait de messing dissel om de ophanging van het voorste draaistel. De dissel klikt in de loc met het haakje in de koppelingssleuf.
Dan de waterbunker uit 1mm styreen.
De tender is vrij laag. Met een stukje karton kijk ik even hoe een en ander er uit gaat zien met de kolenbunker er bij.
De rand van de kolenbunker is met 8mm nog net iets te hoog. Ook hier worden de verhoudingen beter met de regel van derden. In dit geval 14mm waterbunker waar 7mm kolenbunker boven uit steekt.
Maar eerst nog goed laten drogen: het is makkelijker de bovenkant mooi glad te schuren als de kolenbunker er nog niet op zit.
De lege tender heeft veel binnenruimte.
Het lijkt er op dat bij het origineel geen luik in de kolenbunker zit, maar een deur. Ik denk dat de stoker dan tot achter in de kolenbunker kan lopen als de voorraad kolen bijna is opgebruikt.
Nu lijkt me het leuk om in deze tender een kleine kolenvoorraad aan te brengen. Alsof tijdens een dagje rondtuffen de kolen bijna zijn opgebruikt. Model stoomlocs hebben bijna altijd volle kolenbunkers (vaak om van alles wat in de tender zit te verbergen), dus een bijna lege tender is dan weer eens wat anders.
Dat betekent dan wel dat een eventuele geluidsmodule hooguit de eenvoudige en kleine versie gaat worden... Nog maar even een nachtje over slapen wat ik daar van vind.
Rob