Soms heb je van die dagen, dan zijn dingen opeens stuk....
Dat had ik gisteren met een rij-sessie: haperende wissel, losgeraakte stroomtoevoer en een spoorboom die wel dicht ging, maar niet meer open.
De spoorboom is van Viessmann: fraai gedetailleerd en gaat mooi langzaam open en dicht (nou ja: ging). Ik kon het motortje voelen bewegen, maar de boom bleef gesloten. Wel kon ik de boom voorzichtig met de hand open doen, en het motortje duwde 'm weer dicht. Mechanisch probleem, dus.
Na een snelle zoektocht op internet zag ik wel modelspoorders met hetzelfde probleem, maar niet de oplossing. Dus hierbij een kort verslag van de reparatie.
Gelukkig laat de spoorboom zich makkelijk uit de bodemplaat tillen. De aandrijving is een kokertje dat uit 2 delen bestaat. Met enige overtuigingskracht is dat kokertje te splitsen.
En dan is het mechaniek goed te zien: een vertragingsmotortje met spindel. De spindel beweegt een moer die met een arm aan de spoorboom is verbonden. Maar die arm is rond de moer afgebroken.
Ik draai het moertje van de spindel af, en lijm de boel weer in elkaar. Gewoon met plastic (styreen) lijm. Een WC-rol met een stukje karton houdt de boel goed verticaal, zodat er een gewichtje op het verlijmde deel kan worden gelegd.
Nu is zo'n lijmverbinding minder sterk dan het oorspronkelijke materiaal, dus plak ik nog vier stripjes styreen over de breuk voor extra sterkte.
Dan kan de arm met moer weer op de spindel geschroefd worden
Dan het kokertje weer dicht maken. Ik doe lijm op 3 punten aan elke kant, zodat een en ander eventueel weer open kan als de arm weer breekt....
Dan een in situ test...
Gerepareerd!
Morgen bij daglicht de draden weer even solderen en de boom weer van onderen vastzetten met de bijgeleverde plastic moer die over het kokertje past.
Het zijn prijzige onderdelen, dus repareren is zeker de moeite waard.
En het werkt, denk ik, ook voor Viessmann armseinen met een dergelijke aandrijving.
Rob