Beste hobbygenoten,
Ik ben enige tijd geleden toegetreden tot dit forum en heb met belangstelling de inhoud ervan ingezien.
Zelf ben ik nu 2 jaar bezig met het herontdekken van de hobby uit mijn jeugd.
Ik was toen een jaar of 12 en was het nog redelijk in prijs (ook bouwpakketjes)
De analoge stand der techniek van 60 jaar terug kreeg ik redelijk snel weer aan de praat.
Mijn analoge doelstelling was vroeger
'om zoveel mogelijk treinen (zonder te botsen) door elkaar te laten rijden'.Dat deed ik met wisselrelais, geactiveerd met schakelrails en de paddenstoelen onder mijn Fleischmann lok's.
Toen ik vorig jaar echt met pensioen ging is mijn ontdekkingsreis in een stroomversnelling gekomen.
Na wat snuffelen het jaar ervoor aan de 'voor mij nieuwe' digitale opties, heb ik in het afgelopen jaar mijn baan volledig digitaal geautomatiseerd!
Daarmee heb ik die oude doelstelling
'om zoveel mogelijk treinen (zonder te botsen) door elkaar te laten rijden' weer gehaald!
Het is mijn bedoeling om eerst wat van de
laatste status van mijn baan te laten zien, middels wat plaatjes.
Afhankelijk van de reacties, wil ik graag dieper ingaan op de stappen en keuzes, die ik in de afgelopen 2 jaar gemaakt heb.
Ik denk dat veel leeftijdgenoten, met hun pensioen, ook weer begonnen zijn met het uitpakken van verhuisdozen, met daarin de resten van onze geweldige hobby.
Natuurlijk moet je je afvragen wat je (qua techniek) wilt bereiken.
Te denken is aan:
> Analoog rijden met trafo en handschakelaars
> Analoog rijden met trafo en analoge automatisering
> Digitaal rijden met digitale handbediening lok's en wissels
> Digitaal rijden met digitale handbediening én analoge automatisering
> Volledig digitaal met besturing vanaf de PC
Uiteindelijk heb ik alle opties achtereenvolgens doorlopen, maar kan me voorstellen dat je al tevreden bent met analoog of 'half' digitaal.
Daarnaast ben ik meer een automatiseerder en ligt mijn belangstelling niet bij de 'scenery'. Ik heb er ook nauwelijks plaats voor.
Alles heb ik gepropt op een opklapbare plank van 2,30 m * 1,10 m en een rand van 2 m * 15 cm.
Een 2 meter lang pianoscharnier is een zeer zekere verbinding.
Met een katrol constructie is het geheel goed op te hijsen en geeft de optie om de bedrading staand of zittend te bewerken.
Moet er niet aan denken eronder te moeten kruipen. Ben net 69 geworden
Nu lang genoeg gepraat. Hier alvast een paar foto's van mijn baantje.
Overzicht van de opklapbare plank constructie
Aanzicht met digitale besturing 'cockpit'
'
Toch wat plek voor een dorpje tussen de rails!
Op die plank ben ik 2 jaar geleden begonnen met 4 analoge circuits, waar steeds 2 of 3 lok's elkaar afwisselden.
Uiteindelijk is er nog 1 analoog circuit in het midden over, waar op basis van relais en magneetcontacten heen en weer gereden wordt door 1 trein.
Eromheen is alles nu digitaal. Er ligt meer dan 30 meter rails. Digitaal 21 wissels en 19 seinen.
Baan tekening (met AnyRail)
De besturing op de PC is met het gratis pakket Koploper. De schematische modellering als als volgt:
Koploper baanschema
Hierbij nog het principeschema van de totale digitale hardware (voornamelijk van het NL merk Digikeijs).
Tot slot een screenshot vanaf de laptop bij de baan van een 'real time' Koploper treinenactiviteit (9 maal !)
8 digitale lok's zijn 2e hands aangeschaft; één is omgebouwd van analoog naar digitaal.
Merken zijn Fleischmann, Roco & Piko.
Ik wil vooral niemand afschrikken met dit alles, maar kan ook adviseren in hoe ver je kan en wil gaan.
Ook de budgetkant moet niet onderschat worden!
Daarnaast is het uiteindelijk best ingewikkeld en je moet er (net als ik) nog steeds zin in hebben!?
Het is helaas een fabel dat digitaal '2 draadjes' betekent.
In ieder geval sta ik open voor elke vraag!
Succes allemaal,
Koos de Jong