Ik heb al sinds mijn 12e of zo twee jaren 60 Rheingold wagons van Fleischmann. Op de Modelspoordagen van twee weken geleden kwamen daar 2 bij.
Van deze wagons, en de twee die ik al had, was de lak wel wat beschadigd. Ik heb een en ander bijgewerkt met Lufthansa blauw (Revell 350) en een middelgrijs met wat zwart.
^ Het blauw komt aardig overeen, het grijs wat minder. Maar in het grote geheel valt dat al aardig weg.Ook zijn de haakkoppelingen vervangen door profi koppelingen. Daarmee zitten de wagons redelijk kort op elkaar.
Om ook door de krappe R1 en R2 bogen te lopen, is het voldoende met een vijltje de scherpe kantjes van de balgen af te halen....
Goed, ik vind deze oude wagons wel wat hebben, maar deze kloeke, korte en hoogbenige wagons vragen ook om eenzelfde soort locomotief. De nieuwere modellen vallen een beetje klein (te laag) uit bij deze wagons.
Zo kwam het idee om een hele 60-er jaren trein te maken, met modellen uit dezelfde tijd. Het wordt een trein geïnspireerd op de Rheingold. Deze reed overigens tussen Amsterdam en Basel, vooral met elektrische locomotieven (inclusief de stoere 1200 in Nederland). Maar ik heb geen bovenleiding op mijn baan, dus wordt het een Diesel. Ik kon deze voorserie V160 van Rivarossi op de kop tikken. Een kloek en hoogbenig model uit, ik meen, 1963.
Qua verhoudingen vind ik 'm aardig passen. Qua kleur: zie verder onderaan dit bericht.
Overigens loopt deze loc heel mooi. Een prachtig wormwiel mechaniek met messing assen en tandwielen.
Verder zijn ook alvast de haakkoppelingen vervangen door profikoppelingen middels een messing beugeltje
Nu is deze loc netter dan ik dacht. Mijn idee was deze ook blauw/beige te maken, maar nu twijfel ik.
Dus ik kan:
- De kleur laten zoals deze is
- Het rood geheel blauw maken. Eenvoudig schilderwerk, maar dan loopt de blau/bege scheiding niet mooi door van loc naar wagon
- Meer beige, dan met subtiel blauw. Zoiets als dit:
Al is dit dan weer een mega schilderklus....
Ik ga er een nachtje over slapen. En meningen zijn welkom
Rob