Okee, de basis is:
1. Je wilt niet zelf hoeven te solderen.
2. Je bent niet technisch genoeg om complexe schema's te lezen en na te bouwen.
3. Dus het resultaat moet kant-en-klaar en simpel zijn.
4. Het moet analoog zijn, want uitbreiding richting digitaal geautomatiseerd rijden zit er niet in
Er zijn 3 ideeën om af te wegen (in mijn ogen), de opties van goedkoop naar duur:
Het 1e idee heet TCRT5000 module (o.a. te vinden via alibaba, de zoekmachine van alieexpress), kosten rond de €0,50 per stuk ex. btw, ex. eventuele douanekosten, ex transport, en daar komen kosten bij voor een relaismodule per situatie.
Dat zijn feitelijk groothandelsprijzen, al worden ze desnoods per stuk geleverd.
(In een elektronica winkel b.v. bij Haarlem station in de buurt kosten ze rond de € 5,- per stuk in plaats van €0,50).
Het 2e idee heet S471F-lichtsluismodule met relais, kostte in 2020 rond € 10,- per stuk,
(met als waarschuwing: koop niet de S471F-lichtsluis van modelbouwled.nl want daarin zit een fout op de printplaat,
de documentatie daarover vind je op circuitsonline.nl)
Het 3e idee heet massadetectie (en vergt een bezetmeldingsmodule, b.v. van Rosoft), en vergt per signaal een relais.
De module kost ongeveer 2 € per baanvak, met een minimum van 16 baanvakken. Per stopplaats komt daar 1 relais bij.
ad 1. TCRT lichtsluis module met relaismodule (en stekkervoeding)
Zoek hier eens:
zoek tcrt5000 module (de TCRT-lichtsluis)
Een infrarood reflex sluiszoek een relais module b.v.
Een simpele relais moduleJe hebt twee apparaten en daar koop je een stekkervoeding bij.
Als de TCRT-lichtsluis (gemonteerd tussen de bielsen van de rails) een trein waarneemt,
trekt het relais aan, als er geen trein te zien is, valt het relais af.
Als het relais aantrekt, dan moet de 2e trein op de stopplaats stoppen.
Als het relais afvalt, rijdt de 2e trein van de stopplaats weg.
Nadeel: je moet een gaatje boren in de C-rails tussen de bielsen.
idee 2: S471F Sharp-lichtsluis met ingebouwd relais:
De Alibaba TCRT-lichtsluis kun je ook vervangen door een S471F Sharp-lichtsluis (beter en duurder, zeg 10 €).
Denk aan b.v.
lichtsluis van Huub Maaskant.
Er zijn allerlei firma's die zo'n sluis kant en klaar leveren, desgewenst met relais. Ook op aanvraag.
Stel je vraagt Rosoft, dan kan hij dat leveren, denk ik.
Die S471F-sluis werkt net andersom, vergeleken met een TCRT-sluis.
De sluis bevindt zich niet tussen de bielsen maar aan twee kanten van de rails.
-als er een trein in de sluis staat, dan heb je geen signaal,
-als de sluis vrij is, dan heb je wel signaal.
Dus ook weer precies wat je nodig hebt (alleen is de stopplaats op het relais andersom aangesloten).
Voor elke stopplaats heb je er eentje nodig.
Kijk je naar gemak, en het aantal handelingen dan is een S471F-lichtsluis-met-relais het handigst.
Je hoeft met alles op één module het minste zelf te doen (1 rood draadje trekken tussen relais en puko's).
Kijk je naar de prijs dan is Alibaba je grote vriend op zoek naar speelgoed voor een zacht prijsje.
Iets meer draadjes, iets meer uitleg. En met Chinglish alleen kom je niet ver.
Al het andere kan ook, pakt duurder uit, maar is net zo goed herbruikbaar als je toch alsnog digitaal gaat.
Voordeel: je hoeft geen gaatje te boren in je C-rails. De straal staat opgesteld dwars over de rails.
ad 3 massadetectie, bezetmeldingsmodule met relais:
Lichtsluizen kun je vervangen door massadetectie, mits je de C-rails spoorstaven isoleert.
Als je analoog schakelt, dan zet je een controle stroompje op de niet-geïsoleerde spoorstaaf
(mensen noemen dat stroompje vaak referentiespanning maar het gaat om logica-stroomspanning,
stroom waarmee je analoog een relais in-, uit- of om- schakelt, ook als een trein stil staat en er geen rijspanning is) .
Bij massadetectie heb je iets nodig om massa te detecteren.
Technisch heet dat een optocoupler, praktisch bezien zit die al op de print van de bezetmelder
(als het goed is, daar moet je bij aanschaf in de documentatie op letten).
Een zeer gering stroompje wordt waargenomen en opgepept tot een digitaal signaal
(logisch 0 of 1, qua voltage en stroomsterkte is dat iets waarmee je analoog nog geen relais kunt schakelen).
Om toch analoog een relais te kunnen schakelen moet het signaal nog wat meer versterkt worden.
Daar weet leverancier Rosoft wel raad mee, maar je moet erom vragen.
Hij levert die optie niet standaard, zijn standaard is digitale apparatuur.
Wat massadetectie zo duur maakt, is dat je maar 1 baanvak wil aanpakken en
niet alle 16 poorten van de kaart kunt gebruiken.
Zelfs als je wel 4 ingangen kunt gebruiken, is het nog steeds echt te duur naar verhouding.
Nadeel: je moet de C-rails "knippen" t.b.v. massadetectie