opzet van het modelbaan ontwerpRuim anderhalf jaar ben ik bezig geweest met het schetsen en het tekenen van sporenplannen om deze vervolgens in te passen in een ontwerp voor de modelbaan. In deze periode heb ik ook veel onderzoek gedaan naar de historische situatie van het spoor en de omgeving van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg voor De Geuldalbaan.
Niet alle aangeduide bebouwing/activiteiten hebben het gehele tijdperk 1920-1940 bestaan. Er is een zekere overlap tussen activiteiten. Zo werd voor de kalkbranderij van de Kroongroeven in 1916 een vergunning verleent, en ging het bedrijf in 1920 failliet. Voor het tijdsbeeld op
De Geuldalbaan maakt het gelukkig niet zo veel uit, het gaat tenslotte om het totale plaatje van de modelbaan.
Bij vorige modelbanen zag ik de baan veelal vanuit een helikopterperspectief. Het niveau waar de belangrijkste sporen in het zicht lagen – niveau(0) – lag op ongeveer 1 meter boven de vloer.
Op deze baan wil ik dat de treinen op ooghoogte zijn te bekijken. Daarmee zal ook de beleving van de gehele modelspoorbaan (denk ik) anders worden, meer vanuit het perspectief van een toeschouwer in het landschap. Vanuit een zittende houding zullen de belangrijkste sporen dan op een hoogte van ongeveer 125 cm moeten liggen.
Aan de hand van de voorwaarden die ik aan de baan stelde, en met het gewenste landschap in gedachte, werden de eerste ontwerpen getekend. Na veel puzzelen heb ik besloten om een U-vormige baan te baan. Vanwege de beperkte breedte van de ruimte kan ik helaas geen pad rondom de modelbaan aanhouden. De lengte van de baan is 6,50 m.
Van het eerste baanontwerp tot het definitieve ontwerp (inclusief sporenplan) heeft anderhalf jaar geduurd.