De praktijk blijkt inderdaad zoals gehoopt. Nadat de flexrails zijn verlijmd op het rubber heb ik de gebogen rails gezaagd op de segmentenovergang. Door de rails te buigen vóór het monteren - en de spoorstaven van mechanische spanning te ontdoen - blijft de boogvorm goed behouden na het zagen. Geen last van knikken in de rails.
Bij de overgang naar het volgende segment is de spoorstaaf bevestigd op schroefjes. Om de rails te fixeren heb ik spaanplaat schroefjes van 2,4 x 16mm gebruikt. Alle dwarsliggers zijn op het rubber gelijmd met secondelijm zodat bij het zagen ook kleine stukjes op hun plek blijven (en soms lukt dat net niet, zie bovenstaande foto).
Ik heb de volgende methode gekozen om de spoorstaven te solderen op de schroeven:
•Eerst worden de kopjes van de schroeven gevijld.
•Dan wordt de rails op de juiste plek gelegd en worden de dwarsliggers op het rubber aangetekend.
•Dan wordt de rails weer opgepakt. Tussen de dwarsliggers, onder de spoorstaven, worden de schroefjes ingedraaid.
•Vervolgens de rails weer terugleggen en de schroefjes zover indraaien dat ze net niet de onderzijde van de spoorstaaf raken. Dit is wel een secuur werkje.
•Daarna op de schroefkopjes aantekenen welk gedeelte onder de spoorstaven uitsteekt.
•En dan de gemarkeerde delen wegslijpen.
•Nu kan de rails op zijn plek worden gelegd en op de schroefjes worden gesoldeerd.
•Tot slot worden de sporen op de segmentenovergang (van E naar F) weer doorgezaagd met het Rocozaagje. In dit geval worden vier rails tegelijk gezaagd, dat was nog even spannend. Het resultaat is dat de dwarsliggers mooi doorlopen op de overgang. De spoorstaven liggen exact in lijn, zowel horizontaal als verticaal.