Ik niet zo veel aan de modelbaan kunnen doen als dat ik had gehoopt.
De sluis voor de keerlus (
reactie#110) is wel gereed. De keerlusschakeling heb ik niet met modules van DK gebouwd, maar met een paar bistabiele relais en reedcontacten. Enerzijds vanwege de kosten voor zo'n module (in totaal heb ik 3 modules nodig voor 3 keerlussen), en anderzijds vanwege het gedaalde vertrouwen in DK. Over dat laatste in een latere post meer.
In het enkelsporige blok B112 is een keerlusschakeling opgenomen. Omdat het enkelspoor in twee richtingen bereden wordt is deze uitgevoerd met 4 reedcontacten en een bistabiel relais.
Schema van de keerlusschakeling. Volgens dit schema is de schakeling opgebouwd. Reedcontacten M1 en M2 zorgen ervoor dat de polariteit van blok B gelijk wordt aan de polariteit van blok C. V1 en V2 zorgen ervoor dat de polariteit van blok B gelijk wordt aan de polariteit van blok A.
Dit is de bijbehorende print. Een tweede bistabiele relais zorgt voor een visuele controle door middel van 3 LED's. Blok A (B111) licht altijd geel op, en blok C (B113) licht altijd groen op. Afhankelijk van de polariteit licht de LED voor Blok B (B112) groen of geel op.
Ook bij de sluis voor de keerlus worden alle railstukken gevoed. Omdat de polariteit van de sluis steeds gaat wisselen kan geen van beide voedingsdraden bij de overige 'rode draden' van de bezetmelders worden gelegd. Ik heb ze aan weerszijden langs het spoor bevestigd. De twee voedingsdraden worden geheel gescheiden van de rest naar de print gevoerd.
In de praktijk ziet de schakeling er dan zo uit: