grondkleur van de sceneryNadat het gips voor de wegen en paden is gehard en gedroogd, heb ik nog een paar kleine correcties moeten aanbrengen aan het gips. Op vorige modelbanen heb ik met gips gewerkt met de spanten/gaas methode. Ook heb ik met piepschuim en XPS voor het landschap gewerkt. Maar het schuim werd dan afgedekt door een laag gips.
Op De Geuldalbaan wil ik het anders gaan doen. Door het afschrapen van het XPS is een fijne structuur ontstaan die mij wel bevalt. Het is misschien niet ideaal voor de aanleg van een gladgestreken gazon, maar voor bosgrond etc. lijkt het prima zo. Ik ga dus niet alles gipsen, maar de basisverf of de grondkleur wordt direct op het XPS aangebracht. Benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Dat een deel van het landschap afneembaar is van de modelbaan blijkt nu een geweldig voordeel te zijn. De hogere heuvels heb ik op een tafel geplaatst, en dat werkt wel zo makkelijk.
De kleur van de verf heb ik bepaald op basis van mijn eerder genomen grondmonsters uit
reactie#137.
Ik heb gekozen voor een goede verf die in elk geval:
- zeer mat is
- uitstekend dekt
- behoorlijk schrobvast is (ivm het later bewerken van de grond)
- in kleur te reproduceren is (dus geen eigen mengsels)
De verf heb ik met een kwast aangebracht. Het kleuren van de kleine putjes en gaatjes in het XPS blijkt erg arbeidsintensief te zijn, maar zoals achteraf zal blijken is het dat meer dan waard. Wel belangrijk om de gaatjes niet volledig dicht te plamuren met verf. Dus: goed verf opbrengen en daarna goed uitborstelen met de kwast.
Zodra het XPS is geverfd ziet de baan er direct anders uit.
Het is anderhalf jaar geleden dat ik de eerste stukken piepschuim/XPS op de modelbaan begon te plakken. Naar het moment dat de blauwe kleur onder een laag verf zou verdwijnen heb ik lang uitgekeken.
Na het drogen van de verf wordt de kleur donkerder. Door het indrogen komt de structuur van het XPS beter tot zijn recht. Voor een natuurlijke omgeving vind ik dit een mooie basis om de scenery mee op te bouwen. Over het resultaat ben ik erg tevreden.
Waar de spoorlijn in de ingraving van de Schaelsberg ligt, is door het kalksteenmassief (mergel) gegraven. Op een enkele plek dagzoomt het kalksteen nog langs de weg. Voor de kalksteenrijke grondlaag heb ik een lichtere kleur kleur gebruikt op basis van de grondmonsters.
De werkwijze is hetzelfde als bovengenoemd. Wel is het zo dat de structuur van het XPS iets gladder is gemaakt, met opzet. De taluds zijn uitgegraven, en zullen dus niet zo hobbelig zijn als de bodem van het bos. Rondom de mergelrotsen heb ik met een kleinere en hardere kwast gewerkt om te voorkomen dat het gips vol gekliederd wordt. De rotsen zijn gemaakt vlak voor deze schilderbeurt. Het gips is dan nog vochtig en zuigen nog niets van de verf op.
Het schilderwerk kan het best nat-in-nat worden gedaan omdat dan het kleurverloop gelijkmatig is. In de praktijk bleek dat moeilijk vanwege de grote oppervlakte die geverfd moest worden. De verf droogt dan toch aan op sommige plekken voordat de volgende kleur wordt opgebracht.