De afgelopen weken zijn er steeds enkele kleine vorderingen gemaakt, vandaar dat ik alles in één update plaats.
Op het linker gedeelte van Sog langs de kalkbranderij is de geluidsisolatie voor de sporen gelijmd. Zoals overal in het zichtbare deel 2 lagen van 3mm. Voor de eerste laag had ik in mijn enthousiasme te grote stukken rubbergranulaat gebruikt. Probleem is dat het rubber dan moeilijk op de juiste plek te krijgen is. Voor de tweede laag heb ik dus weer kleinere stukken gelijmd.
De schroeven voor de landschapsbak van de mergelgroeve zijn afgedekt met XPS. En daarna op de hoogte van de rails gebracht.
De weg die vanaf de bodem van de groeve naar de bovenkant van de kalkovens voert was al uitgezet. Maar het verloop beviel me niet. De weg was veel te steil. Dus heb ik de zaag in het XPS gezet en een deel verwijderd. Daarna weer nieuwe blokken verlijmd en de weg opnieuw uitgesneden met een beter resultaat.
Ten tijde van de mergelwinning werd eerst de toplaag afgegraven om de mergel te bereiken. De grond werd naar een depot afgevoerd door middel van kipwagens op veldspoor. Voor het transport liep er dus een veldspoor in de groeve, en een veldspoor aan de bovenrand van de groeve. De spoorbreedte was 500mm.
Door het schrapen van het XPS is alles ongelijk. Met een blokje hout, met aan de onderkant een stukje schuurpapier, heb ik het traject voor het veldspoor gelijk gemaakt.
Het stukje spoor is Roco H0e rails. Deze is te breed en de spoorstaaf is veel te grof. Wat de oplossing is weet ik nog niet. Code 40 is het kleinste profiel dat ik heb kunnen vinden.
Het geheel ziet er nu zo uit.