Artitec 20.241.07 / Artitec 20.216.01Mijn rijdend materieel staat al jaren in vitrinekasten en is van Fleischmann. Destijds heb ik Duits materieel uit tijdperk I en II aangeschaft. Dat paste bij de vorige banen en ik vond het gewoonweg mooi spul. Ik ben nog altijd fan van stoomlocs.
Op deze baan hoort Nederlands materieel thuis, en dus ben ik al langer op zoek naar passende wagens en locs. Het valt behoorlijk tegen wat er 'nieuw' op de markt te verkrijgen is. Een deel van mijn oudere DRG locs en wagens zouden eventueel op de baan kunnen passen als naoorlogs NS materieel. Omdat Artitec veel Nederlands materiaal levert ben ik daar eens naar gaan kijken.
Artitec levert tegenwoordig geen tractiematerieel meer, en dus ook geen Nederlandse stoomlocomotieven. Maar Nederlandse wagens en rijtuigen worden nog wel uitgebracht. Ik was onbekend met de kwaliteit van Artitec (want nooit gekocht). Ik heb een goederenwagen (Artitec 20.216.01) en een bagagerijtuig (Artitec 20.241.07) gekocht.
Op het eerste zicht ziet alles er mooi uit; fijne opdruk en goede detaillering van onderdelen. De artikelen op de onderstaande foto's zijn zo uit de verpakking op de rails gezet. Bijgeleverde fijne onderdelen zijn (nog) niet gemonteerd.
Mooi ... totdat ik eens beter ging kijken.
De ramen:
Dakranden: wel een dakrand? Of toch maar niet?
scheef gemonteerd.
Koppelingen: scheef / ongelijke hoogte, kortgekoppeld? En bij nader inzien, wat is er met de dakrand?
De intentie om op schaal en gedetailleerd werk te leveren is er zeker wel. Maar het eindresultaat ... Dit soort knullige missers hoeven tegenwoordig toch niet meer gemaakt te worden zeker? Kijkend naar het gedrag op de rails rammelt het rijtuig zenuwachtig heen en weer.
Op de website van Artitec lees ik:
"Bij Artitec waarderen we zowel de ‘beproefde’ en de vernieuwende technologie, bieden we u een unieke combinatie aan van geavanceerde CAD / CAM-technologie met het traditionele, ervaren gevoel voor detail en afwerking. Het resultaat? De hoogste standaard in modelbouw." Misschien dat ik dan een exemplaar had ontvangen dat door de kwaliteitscontrole is geglipt? Daarom heb ik gebeld met de verkoper. De dame aan de andere kant van lijn was zo vriendelijk om een aantal dozen in de winkel te openen. Nadat ze drie verpakkingen had geopend met gelijke afwijkingen heb ik besloten het rijtuig weer in te leveren. Het kan natuurlijk zo zijn dat alleen dit model er bekaaid vanaf is gekomen?
Over meneer Fleischmann mag gezegd worden dat het materieel niet op schaal is, dat de rijtuigen te hoog op de poten staan, of dat er details ontbreken. Maar een product met een afwerking als hierboven getoond zou ongetwijfeld in de schrootbak van Fleischmann belanden.