Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 70518 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #300 Gepost op: 5 mei 2024, 11:32:54 »
Het printje is in een behuizing gemonteerd, en aangesloten op de YD8116 en wisselmotoren.



De MP4 wisselmotoren zijn bevestigd op een paar blokjes rubber.
Bij eerdere wissels had ik een stelnaald van 0,5mm gebruikt. Omdat de afstand tussen wisselstelstang en MP4 nu groter is, lukt het niet om de wissels om te leggen met veerstaal van 0,5mm. Daarvoor heb ik 1,0mm staal gebruikt. Maar dat past dan weer niet in het oog van de wisselstelstang van Weinert. Dus alle stalen naalden zijn aan het uiteinde tot 0,5mm verjongd met een vijltje.




De rails is met lijm vastgezet, en de tijdelijke schroefjes zijn verwijderd.



Aan de rechterkant van Schin op Geul is het eerste wissel geplaatst. Helaas, maar onvermijdelijk, komt dit wissel net een stukje op de segmentengrens te liggen. Normaal leg ik de rails waarna de spoorstaven worden doorgezaagd op de segmentengrens. Dat gaat nu niet omdat er anders kleine stukjes spoorstaaf ontstaan die nauwelijks vastgezet kunnen worden.
In dit geval is eerst het wissel bevestigd, en is deze daarna gezaagd op de segmentengrens. Daarna wordt de lange flexibele rails ertegenaan gelegd en op schroefkopjes gesoldeerd.




Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #301 Gepost op: 12 mei 2024, 11:19:23 »
Vanuit het wissel aan de rechterzijde is de aansluiting naar de railspiraal gemaakt. Hier sluit de Weinert flexrails aan op Rocoline. Dit is het spoor van Schin op Geul in de richting Heerlen.

De bedrading van de railstukken moet nog worden aangesloten. Maar dan kan na 5 jaar bouwen eindelijk een 'rondje' worden gereden.




Omdat de wielafstand voor de kruising van Weinert moet kloppen, heb ik bij Fohrmann Werkzeuge een apparaatje gekocht om deze afstand precies in te stellen. Dat werkt makkelijk voor de wielstellen van de wagens. Om de wielen op de aandrijfassen van de stoomlocs juist in stellen is dit niet geschikt.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 849
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #302 Gepost op: 12 mei 2024, 14:21:42 »
Dat zal vast een mooi moment zijn als na vijf jaar werken er een rondje gereden kan worden. Ik weet nog precies hoe dat bij mij voelde. Succes met het aansluiten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #303 Gepost op: 12 mei 2024, 20:23:12 »
Hookies,

 :D
Ja, ik kijk er al naar uit. De rij mogelijkheden zijn nog beperkt met die ene aansluiting, maar toch.

Afgelopen weken heb ik een aantal kolenbakken aangeschaft die hier wel op hun plek zullen zijn. Dat is dan weer een andere uitdaging, voldoende en juist rijdend materieel vinden. Voor het rijplezier heb ik nog een kast vol DRG materieel. Maar dat is wel nog analoog  :(
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #304 Gepost op: 19 mei 2024, 12:48:48 »
Eerst maar weer eens een paar meter kabelgoot en verdelers voor de bedrading van de zichtbare sporen van Sog gemonteerd.



En vervolgens de MP4 wisselaandrijving voor het eerste wissel bevestigd. Met dubbelzijdig tape is de wisselmotor op een pak rubber geplakt. De voeding voor het puntstuk moet nog aangesloten worden op de connector.



Omdat ik de bedrading nog niet kan afmonteren heb ik spoor 4 eens gelegd. Met strookjes karton van gelijke lengte ligt de rails zo parallel aan spoor 3.



Het meest tijdrovende klusje was het verbindingsstukje tussen het eerste wissel en de kruising (rechterzijde Sog). En stukje rails van 6,5 cm. Het stukje moet mooi meelopen met het afbuigende spoor van de wissel (radius=2180mm). Dus eerst heb ik een langer stuk rails in de juiste bocht gebogen, en vervolgens een stuk daarvan gebruikt. Dan nog de voedingsdraden solderen en recht naar beneden afvoeren, de dwarsliggers juist verdelen, en het uiteinde van de rails op schroefkopjes solderen bij de segmentenovergang. En dan ben je een halve dag verder. Maar ik ben er tevreden mee.



Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #305 Gepost op: 26 mei 2024, 12:51:16 »
Deze week alleen een overzicht

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.774
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #306 Gepost op: 26 mei 2024, 16:18:23 »
Het blijft een indrukwekkend project, Tony.
Kun je al rijden op de baan?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #307 Gepost op: 27 mei 2024, 16:13:39 »
Rob,

Ik wacht nog op twee schakeldecoders. Eén voor het meest rechtse segment (A) en de meest rechtse wissel, en eentje voor het tweede segment (B) en de wissel en de kruising (schakelen polariteit puntstukken). Bovendien is de bedrading van de railstukken nog niet afgemonteerd op de verdelers.
Dus: nee, ik kan nog geen 'rondje' rijden.

Maar op alle andere rails kan wel worden gereden. Alleen is het zo dat er dan nog losse eindjes zijn.

Om over de kruisingen te rijden blijkt dat ik van alle locs - op één na - de wielafstand opnieuw moet afstellen. Ik denk dat ik dus veel van het drijfwerk los moet maken om onderstaand gereedschap te kunnen gebruiken. Dat is een karwei waar ik niet naar uitkijk. Van 40 wagens heb ik de wielafstand gecorrigeerd, maar dat is eenvoudig want de assen kun je er zo afhalen.



Er zijn dus nog een aantal obstakels te nemen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #308 Gepost op: 2 juni 2024, 10:58:16 »
De schakeldecoders heb ik ontvangen, maar in de tussentijd heb ik het laatste stukje rails van Sog dan toch ook maar gelegd. Er moet wel nog rails worden bevestigd (en nog steeds worden aangesloten op de bezetmelders), en er moeten nog spoorstaven worden doorgezaagd op de segmentenovergang.



Aan het begin van de helix naar het schaduwstation is de rails van Mein Gleis (zichtbaar gedeelte) aangesloten op Rocoline (verdekte gedeelte). Dit keer heb ik de verbinding gemaakt zonder solderen.



Omdat het verbindingspunt in een bocht ligt (begin van de helix), heb ik als basis de stugge Rocoline R5 dwarsliggers genomen. Volgens de bekende methode is eerst de Weinert flexrails tot een Roco R5 bocht gebogen. Daarna zijn de uiteinden van de spoorstaven in de Roco bielzenmat geschoven. Met een strookje is het hoogteverschil tussen Weinert en Roco opgevuld. De spoorstaven liggen koud tegen elkaar. Het werkje is nog niet af. De koppen van de bouten van het middenstuk moeten nog worden verwijderd aan de binnenzijde, anders lopen de wielflenzen ertegen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #309 Gepost op: 9 juni 2024, 13:06:29 »
Tijdens het aansluiten van de MP4 voor het Weinert wissel kwam ik op het idee om een andere elektromagnetische wisselaandrijving op een Roco wissel in het verdekte gedeelte te vervangen door een MP4 wisselmotor. Het idee was er snel, maar de uitvoering had nogal wat voetjes in de aarde. Uiteraard ligt het betreffende Roco wissel op de moeilijkst bereikbare plek van de baan. Het gaat om het wissel achterin.



Naast en onder het wissel was geen plek voor een motor, dus dan maar met verenstaal een lange hevel gemaakt. Bij poging twee had het staal al de juiste vorm. Het messing buisje fungeert als geleider zodat het staal op z'n plek blijft.




Veel meer is er niet gebeurt aan werkzaamheden op de baan.
Maar er is wel iets moois aan het project toegevoegd, een NS 3700.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #310 Gepost op: 30 juni 2024, 12:32:05 »
Na het vervangen van de elektromagnetische wisselaandrijving door een MP4 wisselmotor is besloten om de overige aandrijvingen in het schaduwstation ook te vervangen door een wisselmotor. Dat viel nogal mee, want daar lagen pas 4 aandrijvingen. Een van de redenen was de toch wel luide 'klik' van de aandrijvingen. Een andere reden was het aantal schakeldecoders dat nodig zou zijn.

Ik ben destijds begonnen met Digikeijs materiaal en dus ook DR4018. Ondertussen is het DK materiaal vervangen door YaMoRC. De MP4 zijn eenvoudig te schakelen met de YD8116. Maar met deze schakeldecoder kunnen de elektromagnetische aandrijvingen niet worden aangestuurd, daarvoor is er de YD8008 gekomen. Op die manier zou ik dan te veel - niet volledig benutte - schakeldecoders op de baan krijgen, vond ik. Dus nu gaan alle wissels met motoren worden aangedreven via YD8116.

Tussentijds heb ik nog een printje gemaakt om de polariteit van de puntstukken van de kruising te schakelen via een bistabiel printrelais. Ter visuele controle laat een tweede relais door middel van een 2-kleuren LED de rijweg zien.




Over een meter of vijf is het rubbergranulaat onder de rails bijgesneden. Daarmee wordt de vorm van het grindbed verder duidelijk.



Afgelopen tijd heb ik een vijftigtal wagens gekocht en de wielafstand van de wagens gecorrigeerd, en de koppelingen vervangen door Profi-koppelingen. Voor de stoomlocs moet ik een aantal van origine Duitse locs in gaan zetten die (vlak) na WO-II in Nederland dienst hebben gedaan. Eindelijk heb ik van de BR86 (NS6400) en een BR38 (NS3800) de wielafstand aangepast voor de Weinert kruisingen. Dat betekent wel dat het drijfwerk gedeeltelijk losgemaakt moet worden.



Dan liggen er nog 2x BR50 en 2x BR55 en een BR38 met langlauftender te wachten.

En toen werd het tijd om de hele baan eens te ontdoen van gereedschap en materiaal. De hele boel is met de stofzuiger schoongemaakt, en de rails is gepoetst. Steeds zijn alle gelegde railstukken in de loop van de tijd grondig getest. Gisteren heb ik (eindelijk) een 'rondje' gereden  :D

Uit voorzorg heb ik dat maar niet met de 3700 gedaan. Leek me niet verstandig.

De locs moeten nog omgenummerd worden, en de wagens zijn nog nieuw oftewel te schoon. Achter de BR50 (NS4900) hangen nu 4 sets FLM 521209, en dat lijkt voor nu ook wel voldoende lengte voor mijn baan. Dat zijn 12 wagens met kolenlading af fabriek.



De BR38 heeft een sleepje lege GTM's, GTMK's en GLY bakken, met en zonder remmershuis. En rijdt uiteraard in tegenovergestelde richting.



De BR55 (NS4100) met gesloten goederenwagens en een ketelwagen.



Zo zijn er 4 sporen in het schaduwstation benut.



In totaal hebben de treinen zo'n zes uur gereden zonder ook meer één ontsporing of ontkoppeling. De moeite die ik gestoken heb in het nauwkeurig leggen van de rails, en het testen hebben zich zonder meer geloond. Een aantal keren heb ik moeten ingrijpen. Maar dat ligt aan het programmeren van TrainController, en aan het feit dat de wagens nog niet worden gedetecteerd. De assen moeten nog voorzien worden van SMD weerstanden.

Al met al een geslaagde exercitie vind ik.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #311 Gepost op: 2 juli 2024, 12:00:04 »
Ik heb een vraag over gereserveerde blokken in een treinroute.

Ik gebruik TrainController 10 Silver.
Omwille van de eenvoud van het testen heb ik 4 treinroutes (Zugfahrten) gemaakt. Begin- en eindpunt is het schaduwstation. Ik werk met 1 melder per blok, bloklengte = bezetmelder. Elke trein heeft zijn eigen opstelspoor.

Alle bezetmelders werken, wissels worden omgelegd, etc.
Bij 2 treinen valt het volgende op. Nadat deze treinen vertrekken uit het schaduwstation blijven er 'achterwaarts' blokken van de route gereserveerd. TC reserveert mooi 2 blokken vooruit vanaf het bezette blok zoals dat hoort.

Maar waarom blijven tot wel 8 blokken achterwaarts gereserveerd? En waarom gebeurt dat niet bij alle treinen?

In de afbeelding is met groen omcirkeld welk blok bezet is. Daar is ook daadwerkelijk de loc. De pijl geeft de rijrichting aan.
De oranje cirkels geven de blokken aan welke vooruit gereserveerd worden. Dat klopt dus.
De paarse cirkels geven de blokken aan welke de loc reeds voorbij gereden is, maar die toch gereserveerd blijven.



Van 1 van de 2 treinen waarbij dit voorkomt heb ik de route verwijderd. Vervolgens opnieuw de route aangemaakt, en dan blijkt alles goed te zijn. Dan blijft hooguit 1 blok naar achteren gereserveerd.
Op die manier kan ik het oplossen. Maar daarmee is mij niet duidelijk waarom het gebeurt.

Heeft iemand een idee?

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #312 Gepost op: 14 juli 2024, 11:43:17 »
Het probleem van de gereserveerde blokken in Traincontroller is opgelost.

Nog steeds geen enkele ontsporing op de baan. Maar wel bijna-botsingen doordat TC alleen de locs kon detecteren. Deze week heb ik de wagens die nu rondjes rijden voorzien van gedetecteerde assen. Dat heb ik met smd weerstanden gedaan. Eerst de isolatie op de as iets verwijderd, en daarna één zijde van het weerstandje tegen de as gelijmd. De andere kant van het weerstandje is afgewerkt met geleidende lak. Tot slot het weerstandje zwart gemaakt zodat het niet opvalt.

Het makkelijkst werkt het bij de Fleischmann en Roco wielen. Die zijn aan de binnenkant vlak. Voor de wielen van Artitec en Exact Train had ik eigenlijk kleinere weerstanden nodig.




Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #313 Gepost op: 22 juli 2024, 11:01:09 »
Het rijden met 4 treinen werkt tot nog toe goed. Elke trein heeft in het schaduwstation een eigen opstelspoor. Met 4 sporen zit ik aan het maximum van wat nu kan rijden. Tijd om spoor 5 t/m 7 erbij te leggen. De wisselstraat met uitrijwissels had ik jaren geleden gebouwd, evenals de isolatie voor onder de rails. Nu hoeven alleen de wissels aan de inrij-kant gelegd, en aangesloten te worden.
In totaal kunnen aan deze zijde van de baan 10 opstelsporen gebouwd worden. Aan de andere zijde kunnen nog maximaal 8 opstelsporen erbij komen.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #314 Gepost op: 28 juli 2024, 18:29:39 »
Spoor 1 t/m 7 van het schaduwstation is nu operationeel. Wisselmotoren, puntstukpolarisatie en bezetmelders zijn aangesloten en getest.



Dan kunnen er weer 3 treinen worden toegevoegd. De volgende 10 kolenwagens zijn voorzien van weerstanden op de assen voor de detectie. Eerst moeten er nu 2 analoge locs gedigitaliseerd worden.

Een eerste rondje met de Artitec NS 3756 is goed verlopen. De vering van de voorloopassen is aangepast zoals in de beschrijving staat. Geen ontsporingen in bochten en wissels en op de overgangen van Rocoline naar Mein Gleis. Het geluid van de stroomafnemers tegen de wielen valt wel tegen, met name in de bochten. Misschien dat ik de stroomafnemers iets kan bijbuigen zodat ze met iets minder kracht tegen de wielen drukken. Het is eigenlijk ook wel een beetje simpel uitgevoerd met die draadjes.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #315 Gepost op: 4 augustus 2024, 12:03:23 »
De stroomafnemers van de 3700 heb ik iets bijgebogen, en daardoor is er inderdaad iets minder geluid. Het meeste geluid lijkt toch te komen van de wielen van de tender als deze door de bochten rijdt. Op de rechte stukken valt het alleszins mee.

De wagens en locs op de baan zijn nog niet allemaal voorzien van de juiste opschriften en lading. Ik heb geen zin om daar nu mee bezig te zijn.

De doorlooptijd van een rit van schaduwstation via het zichtbare gedeelte terug naar het schaduwstation is ongeveer 8 minuten. Daarbij rijden de treinen lekker rustig zoals ik mij dat had voorgesteld. De snelheid ligt omgerekend rond 50-60 km/h, en 40km/h door de wisselstraat en emplacement Schin op Geul. Nu blijkt dat het met 5 treinen wel erg rustig is op de baan vanwege de doorlooptijd. Natuurlijk ontbreekt in Sog  ook nog de hele aansluiting richting Wijlre.

Met het nodige knip en plakwerk - eigenlijk vanwege te weinig treinen op de baan - heb ik deze week een filmpje gemaakt. Dan is er ook een keer wat bewegend beeld te zien. Geluid heb ik uitgezet want er waren nogal wat 'stoorzenders' op de achtergrond aanwezig.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 82
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #316 Gepost op: 4 augustus 2024, 16:19:53 »
Ziet er al erg mooi uit
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.307
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #317 Gepost op: 8 augustus 2024, 12:32:24 »
Super genoten van het filmpje.
Men krijgt nu een goed idee hoe het allemaal is gebouwd.
Er wordt niet gekeken op een plaatje hout meer of minder en zo krijg je een stabiele bouw ook in het schaduwstation.

Wat me wel opviel was dat er vrij lange vrijebaan blokken zijn.
Dan moet een trein wat langer wachten tot een volgend blok wordt vrij gegeven.
Persoonlijk zou ik een blok dan niet langer maken dan mijn langste trein zodat er een soepel treinverloop is.
Voor het schaduwstation maakt dat niet uit, daar kan je denk ik wel instellen hoeveel blokken er vrij gegeven mogen worden waarmee het aantal treinen wat mag vertrekken wordt geregeld.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #318 Gepost op: 8 augustus 2024, 17:05:41 »
iTom,

Dank je.
Stabiel is het geheel zeker. In elk geval houdt de constructie mijn 85 kg  ;) De echte test komt pas als het geheel in segmenten uit elkaar gehaald gaat worden om te verhuizen. Wanneer dat is weten we nog niet, maar dat het gebeurt staat wel vast.

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt met de lange vrijebaan blokken, en het wachten op een vrij blok.

De lengte van het zichtbare spoor is ca. 11 meter. Dat is de lengte van vóór Oud-Valkenburg tot na Schin op Geul, of omgekeerd. In elk geval: zichtbare lengte = vrijebaan + 2 stations (zijnde Ov + Sog). In werkelijkheid geldt dit: vrijebaan lengte (vanaf de uitrijseinen van Sog) + station Ov = 1,7 km. En op dit gedeelte hebben geen seinen gestaan (in de richting Sog>Ov). Dus, hoewel er meerdere blokken/bezetmelders zijn (gedefinieerd als kritiek in TC) stopt hier geen trein, tenzij het een personentrein betreft die moet stoppen in Ov.



Je hebt in deze gelijk. Het is een consequentie die volgt uit het 'op-schaal-bouwen'.

In de andere rijrichting (Ov>Sog) hebben er vertakkingsseinen op een bordes gestaan. Dan kan er wel een trein stoppen op het vrijebaan gedeelte.

Dan speelt er nog iets anders, namelijk de hoeveelheid treinen die nodig is om meer secties met stoppende treinen te maken in het zichtbare gedeelte als ik dat zou willen. Ik denk dat dit raakt aan jouw verhaal.

In het schaduwstation in het filmpje kunnen 10 opstelsporen worden gelegd (daarvan heb ik er nu 7 gereed). Voor alle sporen geldt eenrichtingsverkeer. Elke trein heeft zijn eigen spoor, dus er passen (in deze fase) 10 treinen in dit schaduwstation. Bij het verlaten van het schaduwstation kan ik elke trein in meerdere mogelijke richtingen sturen: Ov-via-Sog>Heerlen, Ov-via-Sog>Wijlre, Wijlre-via-Sog>Ov en Heerlen-via-Sog>Ov.
Hoewel de 10 treinen in het zichtbare gedeelte alle kanten op kunnen rijden, zijn er gemiddeld 5 treinen per rijrichting onderweg. Een rondje duurt ca. 8 minuten. Als de treinen gelijkelijk verdeeld zijn over het hele rondje zal er dus ongeveer elke 8/5 minuten een trein rijden in een rijrichting op de vrije baan (in de andere rijrichting natuurlijk ook).

Dus zelfs al ik zou willen dat de treinen in het zichtbare gedeelte opeenvolgend van blok naar blok rijden en stoppen, en weer verder rijden etc, wordt dat moeilijk. Ik heb even gerekend: 8 minuten rijtijd bij 50 km/h op schaal h0 zou betekenen dat een rondje ca. 76 meter is. Dat verklaart een hoop.
Dat was te verwachten, en daarom heb ik vanaf het begin gepland dat er in de andere U-helft nogmaals 8 opstelsporen (11-18) gelegd kunnen worden. Verder kan ik een aantal van de eerste opstelsporen (1-10) opdelen in tweeën, afhankelijk van de treinlengte uiteraard.

Maar nu heb ik pas 5 treinen. Dus moet ik langer wachten op de trein. Net als in het echt :D

Wellicht kan een en ander verder geoptimaliseerd worden. Maar daarvoor ontbreekt mij vooralsnog de ervaring in het werken met TrainController. Voor suggesties sta ik altijd open, maar eerst moeten er eenvoudigweg meer treinen de baan op lijkt mij.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #319 Gepost op: 25 augustus 2024, 11:14:40 »
Voor de eerste 7 opstelsporen zijn er nu ook 7 treinen. Een van de nieuwkomers is een NS 6308 van Artitec. De loc lag al een tijdje op de plank te liggen omdat ik absoluut zeker wilde zijn dat er geen ontsporingen op wissels en in bochten zouden ontstaan. De 6300 rijdt goed door de Rocoline wissels en de R5 en R6 bochten (zonder opsmuk), en maakt daarbij ook minder lawaai dan de 3700 van Artitec.

Alleen waggelt hij een beetje. Dat kan liggen aan de Märklin antislipbanden die relatief dik zijn. Het rijgedrag zou verbeteren met antislipbandjes van Roco 40070 volgens Artitec. Dat zal ik in de toekomst zeker eens gaan proberen. Voorlopig rijdt de loc naar tevredenheid lekker rustig met een sleep kolenbakken.



Deze machines passen mooi bij de baan. Alleen onbetaalbaar om hier een heel schaduwstation van vol te parkeren. Ook jammer dat er zo weinig Nederlands stoommateriaal is te verkrijgen. Je zou toch denken dat daar wel een markt voor zou moeten zijn.
Ik zal het moeten doen met deze 3700 en 6300, aangevuld met omgenummerde Duitse stoomlocs.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #320 Gepost op: 25 augustus 2024, 11:27:33 »
Beste Antoni
Kijk eens bij mk modelbouwstudio voor ns stoom materiaal .
Hij heeft er verschillende in messing en kunststof bouw sets.
Mijn ervaring met de bouwsets van mk is dat het heel goed te doen is.
Heb zelf de ombc gebouwd en nu bezig met de mat 36.
Zie:https://www.mkmodelbouwstudio.nl/
Ze zijn overigens wel wat kostbaar , maar ja hobby kost nu eenmaal tijd en geld.

Wat dat waggelen betreft zet er maar fleischmann asb's. op die werken beter.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #321 Gepost op: 25 augustus 2024, 12:31:35 »
Hans,

Met de combinatie Artitec 6300 en FLM antislipbandjes heb je dus goede ervaring?

Ik heb wel vaker op de site gekeken, maar op een of andere manier heb ik wel een beetje vrees voor dat hele zelfbouw gebeuren. Niet zozeer voor de kosten, want van de huidige prijzen van een Artitec 3700/6300 wordt ik ook niet blij.
Maar je hebt natuurlijk ook de juiste gereedschappen en materialen nodig, en veel tijd. Tot nog toe is hier nagenoeg alle tijd gaan zitten in bouwen aan de baan. En pas sinds begin dit jaar ben ik met TC bezig. Nu de bouw van de baan vordert en de besturing vorm begint te krijgen, valt het gemis aan passend rijdend materieel steeds meer op.

Dat is natuurlijk ook zo'n ding. Het moet wel goed kunnen rijden. Iedereen zijn hobby, maar ik ben geen verzamelaar van modellen die mooi in een vitrine kunnen staan maar niet op een modelbaan uit de voeten kunnen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #322 Gepost op: 25 augustus 2024, 13:00:38 »
Ik heb de ombc van mk gebouwd en er zelf een lopi 5 sound ingebouwd.
De rij eigenschappen zijn heel goed.
De bouwbeschrijving is zeer duidelijk en de kit is redelijk makkelijk te bouwen.
De grootste moeilijkheid graad zit hem in het spuiten.
Ik heb hier een airbrush systeem met spuit cabine en daar mee kan ik perfect spuiten.
Ben zojuist begonnen met het bekijken van de onderdelen van de mat 36.
Wat je dus nodig hebt aan gereedschap is een goed soldeer station (liefst met hete lucht geval) naaldvijlen een dremel etc.
En dan voor het betere verfwerk een airbrush systeem met afzuiging.
En maak niet de fout om met acrylverf te spuiten aangezien in het gebruik de verf te zacht is en dus snel beschadigd.
Reken wel op dat het een geduld werk is.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 224
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #323 Gepost op: 26 augustus 2024, 08:35:23 »
Die Nederlandse Stoomlocomotieven vind ik toch wel beter passen op dit traject, zeker een 6300. Een 3700 was een zeldzaamheid. Nu nog een 6200, 5500 en een 4700.
Maar het blijft mooi.

Gr. Bert.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #324 Gepost op: 26 augustus 2024, 15:15:24 »
Die Nederlandse Stoomlocomotieven vind ik toch wel beter passen op dit traject.

Bert,

Ben ik zeker met je eens. Misschien dat ik ooit nog een keer een andere 6300 kan kopen. Maar als het gaat aankomen op zelfbouw, dan zal het iets voor de hele lange termijn zijn vrees ik. Eerst wil ik de baan verder afwerken, en daar kan ik nog een hele tijd mee vooruit.

Overigens moet er ook nog iets achter die stoomlocs. Ik heb nu naar schatting een vijftigtal kolenbakken. Daarnaast gesloten wagens TP II-IIIa van Artitec, Brawa, Exact Train en Roco.
Welke personen rijtuigen (fabrikanten) zouden hier passen?
Ik heb nu FLM 569001, Roco 64455, 64467 en 64468. Wellicht niet ideaal, maar je toch iets.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►