Onderstaande tekst is geenszins bedoeld om negatieve beoordelingen te ventileren. De informatie welke ik heb samengevat geeft weer tegen welk probleem ik ben opgelopen bij mijn modelbaan. Door het hier op dit h0-Modelspoor-forum te vermelden kunnen andere modelspoor hobbyisten die soortgelijke problemen ondervinden - maar de oorzaak ergens anders zoeken - misschien worden geholpen.
probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000In dit hoofdstuk breng ik mijn ervaring met de bezetmelding met de DR4088LN-cs, en een hardnekkig probleem met die bezetmelding, onder de aandacht.
Voluit heet de terugmelddecoder:
DR40888LN-CS LocoNet terugmeldmodule met 16 geïntegreerde bezetmelders voor twee rail systeem met LocoNet aansluiting.
Op diverse fora heb ik in het verleden berichten gezien waarin wordt gesproken over een probleem met deze terugmeldmodule. Klaarblijkelijk zijn er problemen die voortkomen uit verkeerde (te dunne) bedrading, spookmeldingen, verkeerd programmeren, enz.
Maar het probleem dat ik ervaar heeft niets van doen daarmee. Op
De Geuldalbaan wordt voor de bedrading van de bezetmelding 0,5 mm² gebruikt, de bedrading van de bezetmelders is gescheiden van alle andere bedrading en alle niet-gedetecteerde railstukken worden voorzien van spanning via een diodeschakeling.
aard van het probleem met de DR4088LN-csOp
De Geuldalbaan zijn alleen DR4088LN-cs terugmeldmodules gebruikt, dus uitsluitend de Loconet uitvoering. De keten van DR4088LN is aangesloten op de DR5000 via de Loconet-T aansluiting. De Terugmeldmonitor van de DR5000 geeft aan waar een verbruiker zich bevindt door middel van een vinkje.
Per toeval ontdekte ik dat bij het opstarten van de DR5000 er af en toe een vinkje ontbreekt in de terugmeldmonitor, terwijl er op dat moment wel een verbruiker op de terugmelder staat. Bij ongeveer 1 op de 20 pogingen treedt de fout op.
Eerst dacht ik dat misschien vervuilde rails of vuile wielen de oorzaak zouden kunnen zijn. Dat bleek niet het geval. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat de fout optreedt ongeacht de bezetmelder, en dus onafhankelijk is van de terugmeldmodule. Het kan dus op eender welke plek op de baan optreden. Het probleem is ook onafhankelijk van de betreffende loc. Verder blijkt dat wanneer de ‘gemiste’ loc/trein op de volgende bezetmelder komt, de terugmeldmonitor weer correct alles weergeeft, en vanaf dan blijft ook alles correct weergegeven. De fout manifesteert zich uitsluitend bij het opstarten van de baan.
een analyseOp het moment dat ik het bezetmeldprobleem opmerkte waren er vijf DR4088LN-cs modules aangesloten volgens onderstaand schema. De vraag was of er wellicht een of meerdere defecte modules tussen zaten? Of dat er een defecte Loconet-kabel was gebruikt?
Eerst heb ik de Loconet-kabels uitgewisseld. Dat blijkt niet van invloed. De kabels zijn goed.
Vervolgens heb ik alle terugmeldmodules losgekoppeld op de eerste (A) na. De fout treedt dan niet op! Daarna heb ik de tweede terugmeldmodule (B) weer aangesloten op de eerste. Dat blijkt ook goed te gaan. Zo heb ik ook weer terugmeldmodule (C) en terugmeldmodule (D) weer aangesloten, alles zonder problemen.
Zodra ik terugmeldmodule (E) aansluit treedt de fout weer op. Ik dacht dus een defecte terugmeldmodule te hebben gevonden. Maar … als ik module (E) verwissel met module (A) krijg ik dezelfde uitslag.
Met andere woorden: zodra er vijf DR4088LN-cs terugmeldmodules in de keten zijn opgenomen kan de fout optreden. Zelfs als module nummer vijf uitsluitend via de Loconet-kabel is verbonden met de voorgaande module (dus zonder voeding en zonder bedrading naar de bezetmelders). Dit is wat ik constateer bij
De Geuldalbaan, misschien hebben anderen er geen last van.
Ik heb de volgende tabel opgesteld om een en ander inzichtelijk te maken.
verder naar een oplossingIs deze fout erg? Het hoeft geen probleem te zijn bij een gering aantal treinen op de baan welke overal in het zicht zijn. Er kan dan worden ingegrepen. Maar zodra het grootste gedeelte van de sporen verdekt is en er veel verkeer is op de baan, zal het tot ongelukken leiden bij geautomatiseerd treinverkeer simpelweg omdat de besturingssoftware niet ‘weet’ waar alle treinen zich bevinden.
Voor mijn modelbaan is deze fout zeker een probleem.
Ik heb met Digikeijs uitvoerig over het probleem gecommuniceerd, waarna een aantal controles zijn uitgevoerd. Digikeijs heeft ook een eigen centrale ter beschikking gesteld om te achterhalen of het probleem in mijn DR5000 zou kunnen liggen, maar ook bij de eigen centrale treedt de fout op.
In september 2021 heb ik bericht ontvangen van Digikeijs dat men het probleem heeft kunnen reproduceren. Dat is goed nieuws in die zin dat het niet aan mijn baan ligt, maar dat er een fout in het systeem zit. Een aantal voorgestelde testen (waaronder een aanpassing in de software) heb ik uitgevoerd, maar helaas heeft dat nog niet tot de oplossing gevoerd (november 2021).