En als er een trein overheen gaat kun je ook nog de richting bepalen die de trein heeft, naar links of naar rechts.
Als er geen trein rijdt, is de uitgangsspanning 3,5 Volt uit de opstelling.
(...)
Het werkt wel alleen voor een gelijkstroombaan.
Ik verwijs je graag naar Felix Geering (een voorganger op dit terrein):
PolaritätsanzeigeFahrtrichtungsdetektorWaarom? Omdat je schema een rijrichtingschakelaar bevat.
En omdat rijrichting in jouw schema door polarisatie moet ontstaan.
Digitale rijrichting omschakeling (d.m.v. codering in plaats van door polarisatie) wordt dus gemist
tenzij je zelf nog snel even die schakelaar omzet als de trein de andere kant uit kart.
Geering is daarop alert, en geeft aan in hoeverre zijn oplossingen uitsluitend analoog of ook digitaal werken.
Geering is bepaald niet de eerste die zich verdiepte in rijrichting detectie.
In de vroege "middeleeuwen" van de elektronica gebruikte men daar
logische bouwstenen voor, met 2 detectiepunten.
Zo kon je b.v. bepalen of de trein uit de ene of juist uit de andere richting kwam (XOR).
Met een timer bouwsteen kon je vast stellen of detectiepunt 1 eerder werd geactiveerd dan detectiepunt 2. Enzovoorts.
Het grote voordeel daarvan is, dat het niet uitmaakt om de rijrichting vast te stellen, of een trein analoog of digitaal rijdt, of op gelijkstroom of op wisselstroom, maar hij moet wel voortbewegen.
Van een stilstaande trein kun je de rijrichting niet vast stellen.
De Arduino kan dat allemaal veel handiger, natuurlijk,
dus die logische poorten heb je vandaag de dag helemaal niet meer nodig.
Maar de logica erachter nog wel, want dat wordt je programma straks.
Die uitgangsspanning van 3,5 volt (of om het even wat) is de referentiespanning,
die je analoog nodig hebt om een stilstaande trein te kunnen detecteren
(en dat kan bij 2-rail zolang er wagonverlichting is, of smd-weerstandjes op de gelijkstroomassen zijn aangebracht, en bij 3-rail kan het altijd, via de ongeïsoleerde wielassen).
Bij digitaal heb je geen aparte referentiespanning nodig; er staat een constant stroom (rijspanning) op de rails.
Die is toereikend voor detectie (mits je optocoupler of relais gebruikt om rijstroom en schakelstroom te scheiden,
en dat is ook iets waar je altijd alert op moet zijn: houd stroomcircuits gescheiden).