De bestelde onderdelen zijn afgeleverd en het prototype van de ontkoppelaar is inmiddels klaar.
Dit is onder andere gebruikt.
Messing koker 5x5mm, 4,1mm inwendig.
Messing koker 4x4mm, 3,4mm inwendig.
Verenstaaldraad 0,5mm.
Ik zag in close up dat de dame met zwarte jurk beter even langs de EHBO kan gaan met haar linkerarm, ze is zeker van de lok af gedonderd.
Dit is het voorlopige resultaat, door aan de knop te draaien komt de ontkoppelaar omhoog.
De volgende keer het spul goed haaks op elkaar solderen, het plaatje staat een beetje scheef.
De messingbuisjes zijn op maat gezaagd en op een stukje printplaat gesoldeerd.
Ik had alleen nog wat strokenprintplaat liggen, later neem ik een printplaat zonder gaatjes.
Op deze manier wordt het gemonteerd, kon even geen rondbektangetje vinden vandaar dat mooie oogje aan het verenstaal
Het hele spul in actie, het ziet er een beetje lomp uit op de foto maar in het echt is het toch best wel een gepriegel.
Het verenstaal zorgt ervoor dat de ontkoppelaar vanzelf terugveert na het loslaten van de draaiknop.
Eerste proefje was gedaan met 0,8mm draad maar dat was veel te sterk.
Draadeind is M4, wilde eigenlijk eerst M3 gebruiken maar daar waren geen knopjes voor.
Het staaldraadje dient tevens als eindstop zodat de ontkoppelaar op de goede hoogte stopt.
Als max hoogte is hier 1mm onder de wielassen gebuikt.
Na deze test weet ik in ieder geval dat de rails eerst gelegd kan worden en later de ontkoppelaars kunnen worden ingebouwd.
Er hoeven zelfs geen bielsen worden weggesneden, hooguit een klein beetje wegvijlen zodat het messing buisje vrij kan bewegen.
Komende week wordt er wat rails gelegd worden en gaat het een beetje op een treinbaan lijken.