Na jaren van wonen waar je werkt, met als nadeel veel verhuizen, ga ik nu genieten van mijn pensioen en ga ik werken (lees hobby) waar ik woon.
Tijd voor de 'laatste' modelbaan, die nu echt 'af' gaat komen.
Als jongen ooit een Trix Express baan gekregen die in een opklapbed was opgeborgen (de infectie). Helaas daarna jaren van studie (geen tijd), verhuizen met je werk mee. Iedere keer wel een ruimte gekozen waar de modelbaan moest komen, plannen, en soms zelfs beginnen met bouwen van de onderbouw. Gevolgd door weer verhuizen, plannen, beginnen, afbreken, verhuizen, enz. Na 5 jaar in Engeland een B&B gehad te hebben, onze verhuizing terug naar Nederland, naar een huis met een grote zolder, zou het ervan moeten komen. Alleen moest er teveel geklust worden in huis dus was er (afgezien van plannen maken) nog geen tijd voor bouwen. Gelukkig maar want door omstandigheden moesten we nog een keer verhuizen. Nu naar een nieuwbouw woning waar ik de zolder heb geclaimd voor mijn hobby.
Tijdens de bouw van de woning had ik uiteraard tijd voor het maken van plannen. Binnenkort gaan we verhuizen en dan barst het los.
Het lijkt me leuk om plannen en de bouw hier te delen, zodat mensen van mijn fouten kunnen leren of mij kunnen behoeden van het maken van grote blunders. Ik sta open voor kritiek (bij voorkeur opbouwende) dus wanneer je iets ziet wat je vreemd lijkt of wat je niet snapt, vraag het of plaats een opmerking.
Het is nu nog een blank canvas met een plan erachter.
Ik denk aan een Zuid Duits thema in tijdperk III-begin tijdperk IV maar dat zal niet bikkelhard worden vastgehouden. Mede door het materiaal dat ik heb heb ik gekozen voor die periode en ook omdat je dan een mix van stoom, diesel en elektrisch kan rijden zonder dat het er te vreemd uit zal zien.
Het zichtbare deel van de baan speelt zich af op twee hoogtes die m.b.v. een railspiraal verbonden zijn. Op het lage niveau een doorgangsstation met ruimte voor treinen van ca. 2 meter lengte en op het hoge niveau een kopstation met een ruime meter aan perronlengte. Met daaronder/erachter twee schaduw stations en twee keerlussen om de treinbewegingen interessant te kunnen houden. Verder is er veel ruimte voor scenery.
Zichtbare sporen
Kopstation op hoogste niveau
Doorgangsstation met achter de bergwand een schaduwstation
Keerlus niveau met tweede schaduwstation.
Voor bereikbaarheid is de baan in een aantal delen opgedeeld, zodat ik die kan verplaatsen en rondom kan benaderen. Tevens heb ik een paar mangaten gepland voor werkzaamheden aan de baan wanneer hij in positie staat.