Het was weer even stil, maar de werkzaamheden zijn nu echt begonnen. Intussen ook geëxperimenteerd met de wisselaandrijving. In eerste instantie ga ik direct aandrijven met telefoonrelais, die ik ooit in bulk kocht "voor de toekomst". Dat was nog in de tijd dat analoog de norm was. Mogelijk stap ik later over op servo-aandrijving, waarvan ik er ook een redelijk aantal heb liggen. Voorlopig ga ik analoog werken, wel met digitalisering in mijn achterhoofd.
De relais-aandrijving kan uiteraad ook digitaal worden aangestuurd, maar servo-aandrijving kan een 'echter' beeld geven.
Op het anker van het relais heb ik een 1,5mm2 koperdrdaad gesoldeerd. De lengte van de draad werd experimenteel bepaald, zodat de wissels betrouwbaar om worden gelegd.
Afb: Telefoonrelais met draad op anker geslodeerd
Voor de normale wissels is het vrij simpel af te stellen, maar het dubbele kruiswissel vergde wat extra werk.
Door de draden in de juiste vorm te buigen is de afstelling aan te passen.
Op een paar plekken na, waar er geen ruimte was voor het telefoonrelais op de plek die ik eigenlijk zou willen, zijn ze stroomloos in de hoofd rijrichting. Hoewel de relais niet enorm veel stroom trekken, wil ik de voedingen zo min mogelijk belasten. Als voeding gebruik ik de 6V uitgang van een oude computer power-supply en daarmee kan ik betrouwbaar 7 relais tegelijk aan laten trekken. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de inschakelpiek van de spoel want één voor één kan ik er veel meer omzetten. In de parktijk zal het ook niet voorkomen dat er 7 wissels tegelijkertijd van de hoofdrichting naar de afbuigstand zullen gaan, dus is er genoeg power voor de wissels.
Afb: Dubbele kruiswissel aandrijving (experimenteel aangesloten)
De onderbouw is ook in een vergevorderd stadium. De modules zijn semi-permanent met elkaar verbonden, maar kunnen simpel door een aantal schroeven los te draaien van elkaar worden gescheiden. Hoewel het niet mijn bedoeling is om naar beurzen te gaan heb ik de uiteinden van de hoofdmodules conform de norm gedimensioneerd, want we kunnen niet in de toekomst kijken.
Afb: Onderbouw modulebaan
De hellingen van en naar het schaduwstation zijn gelegd en op de hellingpercentage gecontroleerd.
Nergens wordt de 3% grens overschreden.
Afb: Onderbouw met hellingen naar schaduwstaion.
De volgende fase is het aanbrengen van geluid isolatie. Of het echt een groot effect heeft weet ik niet, maar de blauwe isolatie dient ook gelijk als basis voor het balast bed.
De isolatie is met sneldrogende houtlijm vastgelijmd. Voor de rechte stukken is de breedte 4cm en voor de bogen heb ik stroken van 2cm gesneden, zodat je het nog prima rond kan leggen. Zodra de eerste helft stevig blijft liggen heb ik de tweede helft er tegenaan geled, zodat je indien nodig nog een klein beetje kan corrigeren.
Afb: Overzicht isolatie bedding.
Onder de wissels heb ik op maat gesneden isolatie gelegd met een gleufje waar de wisselaandrijving doorheen steekt.
Afb: Detail isolatie bij de dubbele kruiswissel.