Een tijdje geleden heb ik wat budget wissel bouwpakketjes gevonden van Tillig.
Op de website stond dat deze bouwpakketten zijn zowel als linker of als rechter wissel zijn te bouwen. Volgens de (niet zo heel duidelijke) handleiding is de wissel standaard als symmetrische Y wissel gedacht, maar ook in "elke gewenste geometrie" te bouwen.
Ik heb geen ervaring met het bouwen van wissels, en begin met een gewone rechter wissel om eerst maar eens uit te zoeken hoe dat gaat.
Als eerste de linker (rechte) spoorstaaf op de bielzen geschoven. Dan buig ik de rechter spoorstaaf met de hand in de juiste kromming.
Ook de gebogen spoorstaaf gaat op de bielsen, en dan kunnen de middensporen / wisseltongen er ook in. Deze moeten op maat worden ingekort en bij het hart worden afgeschuind.
Dan kunnen de wielgeleiders er op en kan even met een wagonnetje worden getest of de wielen goed over het wissel lopen.
Ook elektrisch moet een en ander kloppen. Het hartstuk wordt gevormd door afgeschuinde spoorstaven, dus die zullen nog gepolariseerd moeten worden om kortsluiting te voorkomen. Maar ook moet de stroom worden doorgegeven: dat gaat met 2 stripjes metaal. En op die manier wordt het hartstuk voorlopig door de wisseltongen van stroom voorzien, en in de juiste polariteit.
Met een stukje draad, dat klemt tussen de spoorstaaf en de stel-biels, zet ik de wissel voorlopig even vast. Dan kan ik even proefrijden.
De uiteindelijke wisselaandrijving moet nog worden gemaakt. Ik denk dat ik dat met servo's ga doen. Dat komt dan nog bij het inbouwen. Ondertussen ben ik alvast begonnen met een gebogen wissel.
Rob