Je vraagt je af a. wat je moet doen, of b. waarom dit fout gaat in WT10?
a. zet muiscursor op het bolletje
=>klik met linker muistoets
bij automatisch verbinden verdwijnt het bolletje
bij niet automatisch verbinden kies je (op z'n Duits)
Gleise verknüpfen als optie,
en bevestig je dat nogmaals met een extra muisklik.
Die optie kun je op 2 manieren vinden:
-bovenaan via het menu, of
-onder de rechter muistoets (mits de muiscursor op het bolletje staat)
b. Waarom gaat dit (standaard) fout? En wat is
dit, want als je goed kijkt zijn er 2 dingen fout gegaan ...
Er zijn 2 zaken "fout" gegaan:
a. het verbinden van de rails (gele bolletjes, en ze lijken ook net niet te passen), en
b. de spoorafstand tussen diagonaal lopende sporen klopt niet meer (
2207 zit te hoog t.o.v. het wissel)
De reden van a. (rails wordt niet automatisch verbonden) is logisch als je bedenkt dat je met programma 3D-ontwerpen maakt. Alleen als de hoogte gelijk is, kan rails automatisch gekoppeld worden.
En aangezien je die hoogte niet hebt ingevuld als eigenschap van de stukken rails, weet wintrack niet beter dan dat de stukken rails op ongelijke hoogte kunnen liggen, en dus niet automatisch verbindbaar zijn. Daarom moet je de verbinding alsnog expliciet bevestigen.
b. is een rekenfoutje in wintrack (schermresolutie omrekeningsfoutje), en
er zijn 2 workarounds voor (manieren waarbij de visualiseringsfout zich niet voordoet):
a. zorgen dat het hele stuk zich op het scherm bevindt (door in- of uit zoomen en desnoods draaiing)
b. de onderste engelsman 2260 tijdelijk vervangen door een wissel 2266 (rechts)
de bovenste engelsman 2260 tijdelijk vervangen door een wissel 2265 (links)
Met tijdelijk bedoel ik eerst teken je een wissel. Alles klopt dan automatisch.
Daarna wis je die wissels en vervangt ze door engelsmannen.
Het klopt dan nog steeds, maar je zult merken dat je de gele bolletjes houdt, en met muisklikken die weg moet krijgen (de rails zelf moet verbinden).
Er is nog een andere reden (geometrie) waarom teken- en berekenfouten juist ontstaan bij kruisingen en engelsmannen.
Maar dat is meer iets voor de kenners)
De visualiseringsfout is dan weg, en daar gaat het om. Want alles wat op dit 2D niveau foutief is getekend, wreekt zich direct op het 3D-visualisatieniveau.
Het grote voordeel van tekenen met flexibele rails (2205, met de muiscursor) is, dat het altijd exact past, ongeacht of rails recht loopt of gebogen. Je maakt een schets daarmee veel malen sneller, zelfs als je die flexibele rails daarna weer vervangt door kortere railsstukjes. Flexibele rails verlegt ook veel sneller dan vaste stukken rails, maar in bogen is standaard gebogen rails betrouwbaarder, vooral als de radius kleiner is dan die van 2241, omdat die altijd exact zo blijft liggen (totaal inflexibel is).