Gisteren kwam een kavel binnen "voor de knutselaar".
Niets is compleet, maar het vult de knutseldoos weer aardig.
Waar het me vooral om te doen was is de bovenste loc, in de rode doos: (de resten van) een Southern Pacific "Cab Forward" Mallet stoomlocomotief (Een Rivarossi 1248).
Sowieso ontbreekt de tender, maar wat is er verder mee loos, en is deze loc nog van de sloop te redden?
Een eerste inspectie toont al dat de aan het achterste drijfwerk een en ander mankeert: de cilinders staan schuin omhoog, de loopplank is los en de koppeling naar de (ontbrekende) tender is flink omhoog gebogen. En bij een eerste test op de rails: kortsluiting.
Dus eerst de loc maar eens ontmantelen om te zien waarmee we werken....
^ De cilinders van het achterste drijfwerk gaan er af. De bevestiging is deels gebroken^ Het achterste drijfwerk heeft geen aandrijving: het tandwiel op de as ontbreekt.^ Ook de cardanas tssen motor en achterste drijfwerk is nergens te vinden.^ Al het eerdere geknutsel aan stroomvoorziening gaat er afIk haal ook alle bedrading weg om eens te kijken wat we hebben en een en ander door te meten.
en dan even direct stroom op de motor: er zit leven in.
De diagnoseTechniekHet achterste drijfwerk is er slecht aan toe
- geen aandrijving
- het drijfwerk is op links incompleet: geen drijfstang, drijfstang geleiding is weg
- op links zit het drijfwerk los, waardoor deze niet vrij kan lopen
- de montage van de cilinders is kapot
Er is geen stroom van de wielen naar de motor of waar dan ook
De koppelstang voor de tender is krom
De "pilot truck" (het twee-assige draaistel voorop) is los (afgebroken van de stang)
Maar:
- Er is een motor, en die doet het (en dat was geen garantie)
- Het voorste drijfwerk heeft een aandrijving en loopt goed.
Optisch- De tender ontbreekt geheel
- Er ontbreken onderdelen op de rookkastdeur
- en het kapotte drijfwerk is natuurlijk ook niet fijn voor de optiek.
Maar:
- De kap ziet er netjes uit
- alle grote onderdelen (behalve de tender) zijn er
En nu?Als deze loc een kans wil maken om van de sloop gered te worden, dan moet-ie wel kunnen rijden. Dus daar begin ik dan maar mee.
1. StroomOm te kunnen rijden, moet er stroom opgenomen kunnen worden. Ik maak me klaar voor het installeren van stroomafnemers, maar ergens ben ik verbaasd dat er geen stroom staat op elk van de drijfwerken. Zo ver ik de Rivarossi bouwwijze ken, verwacht ik op elk draaistel één pool.
En dan zie ik het: de verende "puntjes" in het chassis van de draaistellen , die tegen de wielen aan moeten drukken, zitten vast. Met wat WD40 contactspray komt er weer beweging in
^ Eén van de "puntjes" is verbogen. Met een pincet buig ik 'm recht.
Op het voorste draaistel ontbreekt er één puntje, maar de ene overgebleven wordt ook gangbaar gemaakt. Vervolgens de contacten van de draaistellen aangesloten en zowaar: de motor draait en er is licht.
Met maar één stroomafnemer op het voorste drijfwerk, maar ik wat extra stoomafnemers op de "pilot truck"
2. MechanischEn dan de achterste cilinders goed schoonmaken en repareren (lijmen).
en dan kan de loc weer gemonteerd worden.
^ Even een olie tender van een andere spoorwegmaatschappij voor het beeld.Het apparaat rijdt! En daarmee is deze loc -voorlopig- gered van de schroothoop.
Er is nog wel wat te doen, want veel trekkracht heeft deze loc niet. Maar voor een eerste avond aan reparatiewerk ben ik niet ontevreden met het resultaat.
Wordt vervolgd...
Rob