Auteur Topic: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels  (gelezen 7309 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Gepost op: 19 augustus 2022, 21:02:10 »
Ik geloof dat ik een fase van fascinatie voor grote locomotieven doormaak :) En als je GROOT wilt, dan moet je even de oceaan over...
Als eerste een niet zo heel grote loc: de EMD F7. Deze 1500 PK locs werden in de jaren 40 van de vorige eeuw ontwikkeld. Op zich niet zo heel groot of sterk, maar ze werden met meerdere eenheden samengesteld tot een min of meer vaste combinatie (later is dat concept weer los gelaten).
Deze locs kwamen in versies met cabine (A-units) en zonder (B-units, ook wel booster units genoemd).

Ik kon wat van deze locs op de kop tikken. Uit Haarlem: 3 Union Pacific F7 locs. De A unit heeft een motor, één goede B unit en een B unit met slechts één compleet draaistel. De rode loc "Euro Express" komt van Ebay en is, denk ik, een fantasie model (kleurstelling) uit een startset.




Het plan: een A-B-B combinatie van de Union Pacific met 2 aangedreven locs en één dummy.
De rode kap gaat op het incomplete onderstel en verdwijnt voorlopig in de knutseldoos. Met de rest bouw ik verder.


^ De aangedreven set. Modellen van verschillende merken en tijdperken, maar de kappen passen na enig vijlwerk

De twee gemotoriseerde locs worden met een messing draad gekoppeld en ook elektrisch verbonden. De aandrijvingen en motoren zijn nogal verschillend, maar met een paar diodes wordt de snelste loc wat getemd. Dan lopen de locs redelijk gelijk op.






Zo samen zijn er nu 6 aangedreven assen, waarvan 2 met anti-slip banden op beide wielen en 6 assen waarvan aan beide kanten stroom wordt opgenomen.
De loc zonder rubberen banden krijgt nog wat extra gewicht voor meer tractie.




De onderstellen zijn allemaal een andere kleur. Maar één heeft ook een andere vorm. Een beetje vijlen om die meer op de andere te laten lijken.





En dan wat kleur tegen de onderkant aan.


^De volledige A-B-B loc. De 2 voorste eenheden zijn vast gekoppeld en hebben elk een motor, de achterste is een losse dummy eenheid.

Zo is het een redelijke A-B-B set aan F7 locomotieven. De F staat voor vracht (Freight). Eens kijken wat de loc kan.



Deze loc trekt een sleep van 17 vier assige "box cars" en een caboose op een helling met krappe boog. Dat is ook wel zo'n beetje de limiet.

Tot zover voor nu.
Binnenkort meer gerommel met een model van de grootste diesellocomotief ooit.

Rob


Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.933
  • Thanked: 335 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2022, 14:23:55 »
Dat ziet er indrukwekkend uit Rob. Mooie lange combinatie zo. Je zit de laatste tijd behoorlijk in het USA spul. Misschien is het tijd je Europese huisjes in te ruilen voor wat rotspartijen en woestijn. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2022, 12:07:31 »
Bedankt, Pierre
Je zit de laatste tijd behoorlijk in het USA spul. Misschien is het tijd je Europese huisjes in te ruilen voor wat rotspartijen en woestijn. ;D
Nou, daar zeg je zo wat. Er broedt/broeit wel iets. Ik weet 't nog niet helemaal, maar ik zit (ook) te denken aan USA modules... Of toch iets anders :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2022, 16:27:28 »
Terwijl een groot deel van de wereld in de ban is van die éne Santa, ben ik bezig geweest met een andere Santa.


^ Een "Santa Fe" F7 locomotief in de "warbonnet" kleurstelling. Of in ieder geval delen er van.

Dit Houtense mysterie van 5 euro blijkt een "Frankentrein" te zijn, samengesteld uit een Athearn frame, een Tyco "power torque" aandrijving uit de 70-er jaren en een kap van onbekende makelij.






Nu schrik ik niet van zo van locs die uit onderdelen van verschillende merken zijn samengebouwd: ik doe dat zelf ook regelmatig. Maar in dit geval is er geen goede ophanging voor de draaistellen voorhanden en de power torque aandrijving is niet alleen gedateerd, maar heeft ook de assen erg ver uit elkaar staan. Daardoor hebben de draaistellen (te) weinig ruimte in het onderstel.
Dus misschien moet ik het over een andere boeg gooien.

De beslissing kwam met de aankomst van dit kavel van een paar tientjes.


^ Het knutselkavel bestaat uit een oude Fleischmann F7 loc (niet rijdend) en (vermoedelijk) een oud onderstel van een Roco V160/BR215/BR218.

De afstanden van assen en draaistellen van de Amerikaanse F7 en Duitse V160 komen aardig overeen.
Het plan: De kap van de F7 op het onderstel van de V160 zetten en de Fleischmann loc repareren of tot dummy ombouwen. En dan het geheel tot een dubbele loc samenbouwen.

De F7/V160

Het samenvoegen van de F7 kap en het V160 onderstel als fotoverslag...


^ De onderdelen van het V160 onderstel die ik nodig heb om het geheel rijdend te maken.


^ Eerst kijken of we een werkende aandrijving hebben met een provisorische samenbouw.


^ Het frame past aardig, maar is wel te lang en iets te breed.


^ Het frame is ingekort (aan de voorkant meer dan aan de achterkant). De zijkanten worden op maat afgeschuurd: het witmetaal is vrij zacht.


^ Na enig schuurwerk past het frame klem in de kap.

Nu het onderstel en de kap zijn samengevoegd, worden de draaistellen gemonteerd. De loc staat echter wat laag op de benen.
De loc wordt met wat gebogen messingstripjes tussen frame en draaistelophanging "opgekrikt".








Dan wordt de motor op de plek gelijmd, de aandrijfassen gaan er in en alle bedrading voor de motor wordt gesoldeerd. Ook worden de zijkanten van de draaistellen afgesneden: de Duitse draaistellen passen niet goed en worden t.z.t. toch vervangen.






En dan de beide locs tegen elkaar om te kijken of e.e.a. goed uitlijnt.


^ De Frankenloc en de Fleischmann loc passen in ieder geval qua hoogte.


Fleischmann F7

Ik heb er geen foto's van, maar de Fleischmann loc deed het eigenlijk best goed nadat de motor weer goed was gemonteerd en  het frame recht was gebogen. Daarmee was de kortsluiting verholpen en met de ringmagneet op de goede plek en een paar veertjes op de koolborstels loopt de loc als een zonnetje.


Dubbellocomotief

Nu beide locs lopen, blijkt dat de snelheden vrij dicht bij elkaar liggen. De Roco loc loopt iets eerder aan, de Fleischmann heeft een iets hogere topsnelheid. Maar in het middenbereik lopen ze behoorlijk gelijk op. Wat mij betreft kunnen ze dus goed samen rijden.

Van de Fleischmann loc wordt de haakkoppeling verwijderd. Met een m2 boutje wordt een pin naar beneden gemaakt. De beugel van de Roco beugelkoppeling wordt verwijderd, en dan past de "pin" in het gat van de beugelkoppeling.


^ Pin-en-gat koppeling tussen de beide eenheden. Met een klein stukje styreen in de beugelkoppeling is er bijna geen speling.


^ Dan worden de locs ook elektrisch verbonden.


^ Kappen er op en proefrijden maar!


Tot zover gaat het best aardig. Technisch aardig op weg, maar optisch moet er nog wel iets gebeuren.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.933
  • Thanked: 335 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2022, 21:23:08 »
Ja .. ja .. da's weer een heerlijk projectje Rob.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2022, 23:09:22 »
Bedankt, Pierre. Gewoon lekker aanrommelen :)

Ondertussen ben ik er nog niet uit wat ik met het kleurverschil ga doen. Het Fleischmann rood is erg donker, bijna bruin. Het rood op de andere kap is erg licht en neigt naar oranje.




Het Fleischmann rood is eigenlijk te donker, denk ik, maar er zit wel een mooi Santa Fe "sigarenbandje" op de neus. Dat wil ik wel behouden. Dan zou de lichtere kap dus donkerder moeten worden.
Aan de andere kant: misschien is dat weer te veel naar model-perfectie streven en hou ik het op een sterk in de zon verbleekte loc en eentje die net uit de spuiterij komt  :-X

Ondertussen heb ik de Fleischmann neus wel wat bijgewerkt: de hoorn bovenop is nu zwart en de nummers in relief hebben wat kleur gekregen. Ook is de haakkoppeling vervangen door een profi. En er is een ledje in de lamp gezet.


^ De randen om de nummers zijn bij het voorbeeld meestal in de kleur van cabine, maar ik heb enkele voorbeelden gezien met een witte rand. Bij het wit stiften van de cijfers werden de randen per ongeluk ook wit. Ik laat het maar zo.

Ook aan de andere loc komt een koppeling. Ik maak een klauwkoppeling (Kadee) aan de kap vast. De koppeling komt op een stukje hout aan de binnenkant van de kap.






Nu heb ik een loc met Fleischmann koppeling aan de ene kant en een Kadee aan de andere. Zo kan ik kiezen welk materieel deze loc trekt.




Tot zover even deze kleine update.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline NS1220

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 45
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2022, 23:20:22 »
...
Binnenkort meer gerommel met een model van de grootste diesellocomotief ooit.
...

Ik heb een vermoeden welke  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Offline treintrix

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2022, 11:05:48 »
Leuk, deze verhalen.
Zelf heb ik ook een aantal amerikaanse locs, stoom en diesel.
De oranje Santa Fe loc is, denk ik, te licht, al mijn Santa Fe loks zijn donkerrood.
Volgende keer als ik in de VS kom zal ik nog eens kijken hoe de echte gekleurd zijn.
Paul

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2023, 12:37:16 »
Bedankt, Paul en Jacob.

En dan nu maar eens de aankondiging van een half jaar geleden inlossen.




Bachmanns jaren '80 model van de EMD DDA40X diesel locomotief. De grootste en krachtigste diesel ooit met een enkelvoudig onderstel. Het origineel meet 30 meter en heeft 2 dieselmotoren die samen 6600 PK (bijna 5000 kW in de nieuwe wereld) leveren.

Het model is met zo'n 34cm lengte aardig op schaal, maar niet wat de kracht betreft: er zit een minuscuul motortje op één van de twee draaistellen dat 2 assen van de 4 aandrijft.




Ik ben al enige tijd geleden bezig geweest met deze loc, maar kon minder foto's terugvinden dan ik dacht   ::).

Maar er was nogal wat te doen aan deze loc:
  • Bachmans "gedeeld chassis" techniek (het draaistel frame bestaat uit een linker en een rechter deel die elektrisch gescheiden zijn) heeft assen met in het midden kunststof bussen die in de loop van de tijd breken. Zo ook bij mijn model.
  • Het toch al kleine motortje had nauwelijks nog kracht en moest goed worden schoongemaakt
  • De loc kon niet door de 415 mm radius bochten (dat had ik kunnen weten, maar goed)

Reparatie van de assen
De bussen, waarvan sommige met tandwiel, waren allemaal gebroken. Nieuwe onderdelen zijn niet te krijgen. Ik heb uiteindelijk alle wielen van de bussen afgehaald, en het deel van de as dat in de bus gaat ietsjes afgevijld.
Op deze manier wordt de bus niet meer uit elkaar getrokken als de as weer in de bus wordt gestoken. Hij klemt natuurlijk ook niet meer, dus daarom heb ik een en ander weer met wat secondenlijm gemonteerd.
(helaas, geen foto's)

Motortje schoonmaken
Een enorm gepiel met de allerkleinste schroefjes, dit motortje. Maar na een goede schoonmaakbeurt loopt de motor weer eerder aan en is er een klein beetje van de kracht terug.

Geschikt voor een radius van 415mm
Met een beetje beleid en een vijl lukt het: de loc loopt door een 415mm boogstraal.



Daarvoor moest bij beide draaistellen de steun voor de koppeling iets worden bijgevijld, zodat er wat meer ruimte was tussen koppelingssteun en trappetjes van het onderstel.




Bij het achterste draaistel zitten ook nog wat uitsteeksels (ik vermoed de uitlopers van de bovenliggende zandkisten). Die haal ik niet helemaal weg, maar ik vijl ze af.




En dan nog een beetje weghalen bij het draaistel zelf




Het ziet er niet uit. zo'n lange loc in een krappe boog, maar in ieder geval is de DDA40X zo enigszins inzetbaar geworden.

Nog een
Uiteindelijk was ik niet zo heel blij met de slechte prestaties van deze loc. Dus eigenlijk moeten er gewoon twee motoren in, dacht ik. Bovendien zie ik dat deze grote locs bijna nooit in hun eentje treinen trokken.
Ik kon er nog eentje op de kop tikken. Die had dezelfde problemen met de aandrijving als de eerste. (Ja, het is geen pech als die bussen zijn gebroken, maar geluk als dat niet is gebeurd).
Idee: één loc met twee motoren, de andere als dummy. De losse dummy kan dan ook dienst doen als extra diesel in een "excursie trein" met bijvoorbeeld de Big Boy.

De tweemotorige loc blijkt echter niet zo heel betrouwbaar te zijn in de stroomopname van de rails. Dus maak ik een mogelijkheid de loc ook elektrisch te koppelen. Benodigd: een paar messing spijkertjes, wat koperen stripjes en wat draad.


^ De loc met motor krijgt twee draden met een messing spijkertje er aan.


^ De spijkertjes gaan door de koppelingsbalk naar twee koperen stripjes in de dummy loc. De koperen stripjes zijn ook elk verbonden met één pool in de dummy.


^ De beide locs nog niet gekoppeld


^ En gekoppeld


^ De spijkertjes kunnen ook in de koppelingsbalk van de aangedreven loc worden gestoken als deze los rijdt.


bedrijfsnummer aanpassen
Als laatste: elke loc heeft een eigen bedrijfsnummer. Met een mesje, gum en rode verfstift wordt de laatste 2 van de dummy-loc een 9.


^ Loc 6922 en 6929.


Zo, en nu is de set inzetbaar.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.933
  • Thanked: 335 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2023, 22:50:26 »
Wauww ... wat een gigant is dit geworden Rob. Neemt zowat je hele baan in beslag ;D Mooie oplossingen. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NS1220

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 45
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2023, 23:13:15 »
Dat aanrommelen vind ik interessant!
👍🏻
Die omnummering is ook mooi gelukt.

Maar van al die 8 assen werden toen maar 2 aangedreven  :o

Zelf ben ik bezig met een loc~slug combinatie, kan wel es een topic over starten hier.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2023, 21:51:49 »
Bedankt mannen.

Dit weekend heb ik maar eens een baan op de vloer uitgelegd om te kijken wat die DDA40X nu eigenlijk kan.




Een sleep van 4 meter achter loc en dummy gaat goed: 25 vier-assers en een caboose. De loc heeft nog trekkracht over, maar het voorste (aangedreven) draaistel heeft de neiging te "steigeren" bij een grotere last en dan in een boog uit de rails te lopen.
Daarbij moet gezegd dat de wagons niet allemaal super soepel lopen. Naast wat betere modellen met metalen wielen en assen, zitten er ook startset wagons tussen met kunststof assen en wagons met  doorgezaagde Märklin assen. Ik heb daar wel een en ander aan afgesteld, maar er zit een grens aan hoe soepel dat uiteindelijk loopt.

Al met al niet ontevreden. Eigenlijk loopt de loc beter met en flinke sleep dan zonder.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.933
  • Thanked: 335 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2023, 22:15:48 »
Pfff ... wauw Rob dat is een serieuze sleep man. Is de loc nog iets te verzwaren om het steigeren tegen te gaan? Of is het wel mooi zo! ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2023, 22:34:52 »
Nou Pierre,
Is de loc nog iets te verzwaren om het steigeren tegen te gaan? Of is het wel mooi zo! ;D
Er is ruimte zat voor wat extra gewicht. Voor nu laat het zo, maar het is wel een idee om achter de hand te houden: wat extra gewicht aan de voorkant toe te voegen.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2023, 20:08:01 »
Ik kwam een Mehano startset tegen en zo dacht ik twee vliegen in één klap te slaan: goedkope rails en een locje waar ik de draaistelzijkanten vanaf kan slopen voor één mijn Santa Fe F7 locs.


^ Een EMD GP7 in Santa Fe "bluebonnet" kleurenschema uit de Mehano startset.


Maar het locje rijdt eigenlijk verrassend goed, dus ik vind het een beetje zonde om 'm te slopen. Hij ziet er natuurlijk wel erg uit als plastic speelgoed.
Onder het motto  "slopen kan ook na een verfbeurt" heb ik er matte blanke lak op gesmeerd. En met wat Lufthansa geel, met een ietsie-pietsie donkerrood er in, is de zijkant van het frame geel gemaakt. Nog een beetje mat zwart hier en daar en aluminiumkleur op de draaistellen, en dan ziet-ie er zo uit.




De inspiratie kwam van deze foto.




OK, het is geen super gedetailleerd of fijnzinnig model, maar...




Heb ik alleen mijn draaistel zijkanten probleem nog niet opgelost :-X

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2023, 21:34:40 »
Ik vond dat de Santa Fe GP7 toch nog wat minder speelgoed-achtig zou kunnen. Zou wheatheren helpen?




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2023, 17:00:48 »
Ziet er erg goed uit Rob. Zeker met die weathering. Die loc heeft behoorlijk gewerkt door weer en wind zoals die er uit ziet. ;D
Mooi om te zien wat een beetje verf en wat weathering niet al kan doen. Als je het niet zou weten zou je het vanaf de foto niet zien dat het een model is. ;)

Erg mooi Resultaat.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline NS1220

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 45
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2023, 13:11:58 »
Die heb ik ook.
Jaren terug (herfst 2003?) had de Aldi Mehano startsets te koop.
Ik koos de set met de werktrein met de EMD GP18 en de mooie railkraan:


Aardig model met goede rijeigenschappen; die gaat Rob vast niet meer voor onderdelen gebruiken  :)

Toen ik op 't internet vernam van "slugs" kreeg ik het idee om er een te bouwen die paste bij de GP18.
Na in Assen, Houten en Veendam vergeefs te hebben gezocht vond ik op marktplaats nog zo'n loc.
De ombouw is bijna klaar.

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2023, 14:39:10 »
Toen ik op 't internet vernam van "slugs" kreeg ik het idee om er een te bouwen die paste bij de GP18.
Na in Assen, Houten en Veendam vergeefs te hebben gezocht vond ik op marktplaats nog zo'n loc.
De ombouw is bijna klaar.
Bedoel je met "slugs" de locs zonder cabine? Ook wel booster units of B units genoemd?
Hoe dan ook: ik benieuwd naar de ombouw.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2023, 16:35:47 »
Ik was nog steeds op zoek naar de draaistelzijkanten voor de 2e eenheid van de Santa Fe EMD-F7 locomotief. Op Marktplaats heb ik een beetje brutaal bod gedaan op wat US sloopwagons, met daarbij een F7 B-unit. En dat bod werd geaccepteerd.




Dat gaf meteen weer een dilemma, want de kap van deze dummy eenheid in Santa Fe kleuren is best netjes. Dus ik zou die ook op de aangedreven eenheid kunnen zetten, en dan de A-unit als dummy maken. Zoiets:




Maar dan heb ik nog steeds een set draaistelzijkanten te kort. En zo'n langere (samengestelde) loc vraagt ook weer om een langere sleep. De doorslag: de kap is wel netjes, maar de rest is wel erg goedkoop, bijvoorbeeld de plastic wielen. Dus gaat de B-unit kap voorlopig un de knutselkist. Wie weet loop ik nog eens tegen een goed onderstel aan, en dan kan dit idee alsnog worden uitgevoerd.

De draaistelframes worden gesloopt.




En dan aluminium-kleur  geschilderd. Een extra stukje MDF ondersteunt de draaistelzijkanten die aan het onderstel worden gelijmd.




En dan is de onderkant klaar.




Nu de bovenkant nog...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.933
  • Thanked: 335 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2023, 20:37:16 »
Ziet er strak uit Rob. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2023, 12:57:33 »
Ja Rob inderdaad erg mooi werk.  :)
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline NS1220

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 45
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2023, 15:42:11 »
Bedoel je met "slugs" de locs zonder cabine? Ook wel booster units of B units genoemd?
Hoe dan ook: ik benieuwd naar de ombouw.

De slug is er in veel varianten:

* in zijn meest radicale vorm alleen nog het frame met de trucks; geen cabine,
   huif verlaagd, beton als compensatie voor de afwezige diesel
* sommige worden uitgeschakeld bij hogere snelheid
* of de tractiemotoren worden in het "serie\parallelle" schakelplan van de loc
   opgenomen
* dynamic braking kan soms aanwezig blijven
* de cabine kan gehandhaafd worden als stuurstand

Maar geen eigen diesel: de stroom wordt geleverd door de "echte" loc.

Later meer in een apart topic.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.783
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2023, 10:54:01 »
Deze aanwinst van Ebay lag al een tijdje in de kast.




Een Athearn "blue box" model van een EMD SD40-2 Diesel-elektrische locomotief
Ik had al wel alvast de motor gangbaar gemaakt (versie olie, collector opgepoetst en de collector-spleten schoongemaakt) en alvast het lampje deels zwart gemaakt, zodat niet de hele cabine werd verlicht.




Deze loc was "nieuw uit oude voorraad". Dat betekent dat er nog de nodige onderdelen gemonteerd moesten worden. Naast de plastic delen ook de stalen onderdelen voor de handrails.




Die metalen delen zijn deels verroest. Nu vind ik dat op zich niet erg. Dan hoef je minder te verweren  :-X. Maar evengoed zijn de delen eerst even in citroensap gelegd, daarna afgespoeld en goed gedroogd. En vervolgens met korrel 600 schuurpapier wat opgeschoond.
Aan de rechterkant kon de railing worden gemonteerd. De staanders plaatsen gaat wel erg stroef: de gaten maak ik met een naald ietsjes groter en de lipjes aan de staanders schuur en vijl ik goed schoon. Het zit daarna wel goed klem.




Aan de linkerkant is de railing helemaal doorgeroest. Die die is "voorbij te repareren".




Een bezoekje aan de lokale hobbywinkel levert een meter staaldraad van 0,5 mm op. Dat is ietsjes dunner dan de zoveel/zoveelste inch draad die er bij zat, maar het verschil is minimaal. De oude draad kan ik nog wel gebruiken als sjabloon voor de nieuwe.






Vervolgens gaan ook de railingen aan de voor- en achterkant er op.






Als laatste laat ik een druppeltje secondenlijm tussen de staanders en de railing lopen om deze te fixeren. En dan kan er verf op: zwarte railing, wit bij de trappen. Ook de draaistellen worden, na het aanbrengen van de meegeleverde details, een aluminiumkleur. Glaasjes er in, en dan is de loc klaar.




Rob




Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.933
  • Thanked: 335 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Aanrommelen met Amerikaanse Diesels
« Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2023, 11:02:56 »
Netjes gedaan Rob. ;) De Amerikaanse stal wordt al maar groter en groter. Ga je de baan (of een deel er van) ook nog een beetje aanpassen naar meer Amerikaans?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/