Leuke info,
@henkiehenk Volgens mij waren de Duitse locs met deze tenders dan ook weer vooral bedoeld voor transport over de steppen richting het oostfront, dus op Russisch grondgebied. Zo zie je maar.
Ondertussen is mijn lange tender "technisch gereed".
Voor het 3-assige draaistel gebruik ik een Lima draaistel van een BR 218. Die had ik over na het bouwen van een
dubbelloc.
Het merkwaardige is dat er op dit 2-assige draaistel al een inkeping zit voor een derde as in het midden. Dat komt mooi uit.
De zijkanten van het draaistel snij ik er af. Later komen er andere zijkanten op. Ook de koppeling gaat er grotendeels af.
Vervolgens werk ik de gezaagde kanten van de kap bij en plak de beide helften aan elkaar. Dat geeft dan ook een mooi sjabloon voor de verlenging van het frame van de tender.
Daarna nog wat verstevigen, en dan kan de boel gemonteerd worden. Het draaistel had al stroomafnemers voor één zijde. Ik maak nog stroomafnemers voor de andere kant. Met de 2 stroomafnemers op het aangedreven draaistel kan de tender straks zelfstandig rijden.
^ Ook het ballastblok is ingekort, zodat de kap goed past. Er hoeft alleen veel gewicht op het achterste, aangedreven, draaistel te komen.Dan even een proefrit met de losse tender.
Alles lijkt goed te werken. Dan een (voorlopige) koppeling met de loc. En weer een proefrit
De extra stroomafnemers moesten nog even afgesteld, maar tender en loc lopen nu.
Blijft over het optische werk. Het dak van de tender moet dichtgemaakt en dan kunnen de ventilatierooster er op een nieuwe plek weer op. En ik moet nog iets verzinnen voor de zijkanten van het voorste draaistel. De wielen hebben dezelfde maat, maar verschillende kleuren. Dat is met een likje verf eenvoudig op te lossen...
Tot zover,
Rob