Hoi Dirk,
Als je vaker verf af wil bijten is zo'n badje remvloeistof zuiniger en handiger, inderdaad. Voor mij is dit (voorlopig?) het laatste verfafbijt project, maar zeg nooit nooit
.
Ondertussen wel wat voortgang geboekt. Verf er op spuiten gaat sneller dan oude verflagen er af halen
Eerst heb ik met ijzerdraad een paar handvaten / ophangbeugels gemaakt. Zo hoef ik na de laatste schuur- en afwasmiddel behandeling de te verven objecten niet meer aan te raken...
En dan kan alles in de "spuitcabine" van de eerste laag verf worden voorzien.
Maar voor ik voor het eerst in 40 jaar weer ga spuiten, gebruik ik de binnenkant van de bovenzijde van de tender als proef. Verf vloeit goed, maar eerst even goed de stofjes van het object blazen. (mijn spuicabine doos en omgeving had eerst al met de stofzuiger stofvrij gemaakt, maar het te spuiten oppervlak moet geen restjes handdoek hebben).
Verf er op en laten drogen.
Terwijl de kap en de tender droogt, pak ik alvast de wielen en cilinders aan.
De drijf- en koppelstangen schuur ik wat op, de "teer" gaat van de cilinders, en verder wordt het messing en de wielen gereed gemaakt voor een laagje verf. Ook de draaistellen krijgen een sopje, voordat er een nieuwe laag zijdemat zwart op gaat.
Vervolgens gaat met de kwast aluminium-verf tegen de zijkanten van de loc en de tender. Die kan een nachtje drogen.
De volgende ochtend is het stoeien met 2mm maskeer-tape over de aluminium-kleur. Dit was de smalste tape die ik kon krijgen. Het kost een paar pogingen om de ronding langs de voorkant er goed op te krijgen.
Zodra de tape zit, schuur ik de rest lichtjes op om eventuele kwaststrepen weg te halen.
Dan weer in de spuitcabine grijs er op, en na een kwartiertje aandrogen gaat de tape er af.
Na nog een nachtje drogen heb ik vanochtend de loc en tender maar eens los op de wielen gezet voor de eerste totaalindruk.
Foto's zijn onverbiddelijk. Ik heb hier en daar nog wat bij te werken.
Maar er zijn sowieso nog details te doen: grijpstangen (heet dat zo?), licht, tender bovenkant schilderen en er in zetten, cabine interieur een midden-groen verven, en vast nog wat dingetjes.
Rob