Met een servo-verlengkabel, u allen zeker wel bekend, is het eenvoudig om een servo op grotere afstand te monteren als het niet anders kan.
In de scheepsmodelbouw (heb ik ook nog een paar jaartjes aan gedaan) wordt heel veel gebruik gemaakt van servo-verlengkabels.
Ook de zgn bowdenkabels worden daar vaak gebruikt om roer e.d. aan te sturen.
Zelf heb ik veel gebruik gemaakt van messing tandwielen om de roeruitslag mee te vergroten dan wel te verkleinen, net naar gelang het model dat nodig had.
Ik praat dan wel over schaalmodellen en niet over raceboten.
Ook het aansturen van radar, schijnwerpers, sleepbaken, roer in stuurhuis werden meestal dmv tandwielen aangedreven. Vaak hoorde ik het verhaal dat er dan storing zou ontstaan omdat het messing op messing was maar ik heb daar zelf nooit geen last van gehad en heb heel veel parcoursen gevaren waarvan de meeste in Nederland maar ook enkele in Belgi? en Duitsland.
Ben wel nooit kampioen geworden maar heb wel diverse prijzen gewonnen met de stoomsleper Minerva en de zeesleper Smit Enterprice welke inmiddels al een tijdje in het sleepvaartmuseum te Maassluis staat.
Als je alles goed afsteld, eventueel de tandkast vol met lagervet stoppen dan heb je een krachtige overbrenging met een vertraging die jezelf kan bepalenm en geen last van storing.
In de Smit Enterprice stond binnendeks een lier welke werd aangedreven door een heel eenvoudige electromotor maar wel met een enorme vertragingskast, daar sleepte ik een rubberboot mee voort met 2 kinderen en kon de lier vieren en binnen halen, moest dan bij het binnen halen wel het schip volle kracht vooruit geven anders ging die achteruit.
Bowdenkabels over een afstand van meer dan 50cm wilde nog weleens knikken als ze niet goed waren geborgd.
Beetje off-topic maar wel info uit ervaring.
Nu maar weer on-topic.