De vraag die je stelt reikt veel verder dan je als N-spoorder in de gaten hebt. In N past ongeveer alles op alles. Heel prettig.
In h0 kennen we twee systemen die niet uitwisselbaar zijn: het drie-rail systeem van Märklin en het twee-rail systeem van de andere merken. Het wordt zo genoemd omdat bij Märklin er een derde railstaaf is, in het midden tussen de gewone railstaven. Vroeger was dat echt een derde rail, waar een sleper overheen glijdt voor de stroomvoorziening. De sleper is er nog steeds, de derde rail bestaat al decennia uit een reeks punten, de zogenaamde punt contacten of kortweg puko's.
Kies je voor een Märklin startset, dan kun je alleen Märklin rails gebruiken en moet je als je losse treinen koopt altijd opletten dat ze geschikt zijn voor het Märklin systeem. Vaak wordt dat aangeduid met AC, en dan staat DC voor het tweerail systeem. Ga je voor een z21 startset, dan heb je een tweerail systeem en kun je (bijna) alles van (bijna) alle tweerail merken gebruiken.
Er zijn overigens veel meer centrales (onder die naam vind je meer dan onder de naam controller) dan die van Märklin en die van Roco. Om er een paar te noemen: Lenz, Digikeijs, Ecos, Yamorc.
Wat de keuze rails betreft: bij Märklin kun je alleen kiezen voor rails van Märklin. Bij Roco kun je kiezen voor welk merk je maar wilt, behalve Märklin. Dan kom je meteen voor de keuze welke code je wilt. Dat is de hoogte van de railstaaf. De oude standaard is code 100. Daar rijdt vrijwel alles op maar het is te hoog voor in het echt. Code 82 en code 75 zijn wat lager en degenen die daar voor kiezen doen dat omdat ze het mooier vinden. Treinen uit de jaren '60 en '70 kunnen daar meestal niet op rijden: de wielen ratelen dan over de nokjes waarmee de bielzen en de rails aan elkaar zitten.
Het is je eigen voorkeur: vind je Märklin prettiger of vind je de rest prettiger. Mijn advies: ga eerst op onderzoek uit, op beurzen en in winkels. Vergelijk de keuzemogelijkheden die de systemen je bieden en vergelijk ook wat de kosten gaan zijn.