Mooier en flexibeler: is een oplossing die vroeger wel bekend stond als Cab Control.
De benodigde techniek:
De rechthoekige blokjes met de aanduidingen Sectie 1, Sectie 2, etc. zijn schakelaars.De aanleg:
Stap 1. Maak een bedieningspaneel met daarop schematisch het sporenplan. Veel mensen doen dat hoe dan ook, bijvoorbeeld voor de wisselbediening
Stap 2. Maak op het bedieningspaneel in elke sectie een schakelaar met drie standen, waarvan er een het niet hoeft te doen. In dit geval met twee trafo's kun je tuimelschakelaars met een middenstand gebruiken. Die drie standen zijn: "sectie op trafo/controller 1", "sectie uitgeschakeld", "sectie op trafo/controller 2". Wil je met meer dan twee trafo's werken dan kan dat ook, en gebruik je draaischakelaars met een positie meer dan het aantal trafo's dat je hebt.
Stap 3. Sluit de draadjes aan. Indien er geen keerlus in het baanplan bestaat hoef je per sectie maar één spoorstaaf te onderbreken. In dat geval is de andere spoorstaaf voor alle secties doorlopend en gemeenschappelijk. Je hoeft in dat geval van elke sectie maar één draad naar het bedieningspaneel te laten gaan.
Je kunt nu een aantal secties verbinden door de schakelaars van die secties in dezelfde stand te zetten. Vervolgens bedien je de trein in die sectie met de trafo of handregelaar die je met de schakelaars gekozen hebt.
Je kunt zeggen: de buitenbaan is een sectie, de wissel zijn een sectie, en de binnenbaan is een sectie. Dat is dan de oplossing voor hoe jij het nu beschrijft. Maar je kunt de baan ook in meer secties opdelen, en zo meer mogelijkheden krijgen. Bijvoorbeeld om op een spoor dat eindigt op een stootblok een trein te kunnen parkeren, en op de rest van de binnenbaan nog steeds te kunnen rijden.
Als je de secties goed indeelt, kun je bijvoorbeeld de trein die op de binnenbaan rijdt naar de buitenbaan laten gaan terwijl de trein op de buitenbaan naar de binnenbaan gaat.
Opmerking 1. Gebruik je op hetzelfde paneel tuimelschakelaars voor de wissels, dan krijg je zo meteen een mooi overzicht van je baan en hoe het er bij staat.
Opmerking 2. De naam Cab Control is ooit bedacht omdat je op deze manier een regelaar aan een trein kunt koppelen, zodat de handregelaar in zekere zin de cabine van de lok wordt. Zo is het mij tenminste ooit verteld.
Opmerking 3. Er zijn er ook die bij meerdere secties en meer dan twee trafo's (en dus gebruik makend van een draaischakelaar) tussen elke "sectie op trafo/controller x" stand een "sectie uitgeschakeld" stand maken. Bij drie trafo's kan dat met een vijf standen draaischakelaar: "sectie op trafo/controller 1", "sectie uitgeschakeld", "sectie op trafo/controller 2", "sectie uitgeschakeld", "sectie op trafo/controller 3".