wat is jouw mening over die frequentie verandering?
Piet,
Geen of weinig ervaring met de genoemde Tams decoder.
Wel de eerste generatie maar dat was, naar mijn persoonlijke inschatting, bagger.
Mogelijk dat de nieuwe generatie(s) kwalitatief inmiddels beter zijn.
Wanneer in een handleiding aangegeven wordt dat de 480 Hz fabriek af ingesteld staat zou ik eerst een loc (decoder) proberen aan te passen middels CV aanpassingen. (tijdrovend karweitje).
Geeft dit vervolgens geen beter resultaten dan zou ik de frequentie aanpassen en vervolgens weer met de CV- instellingen gaan "spelen".
Is dat niet een risico, immers een lagere frequentie geeft een hoger stroomverbruik.
Een echt risico zou ik het persoonlijk niet willen noemen denk ik.
Het hangt er vanaf wat het vermogen van de gebruikte voedingen of boosters zijn en hoeveel treinen (locs) men gelijktijdig wil laten rijden.
Dat aantal wordt uiteraard wel kleiner bij een groter stroomverbruik.
Persoonlijk laat ik de LoPi's op 30 Hz staan zoals zij geleverd worden, het geeft een rustigere loop van het rijgedrag.
De LoPi v4.0 laat ik op 40 Hz staan.
Zelf ben van mening, en ja wie ben ik, om gewoon proefondervindelijk hier een goede middenweg in zien te vinden d.m.v. de juiste instellingen te configuren tot ik er zelf tevreden over ben.
Dit streven kan uiteraard voor een ieder verschillend zijn.
Zo ben ik dagelijks even tussendoor wel eens bezig met een E410 met een LoPi v4.0 omdat A: het een vervelende decoder versie is en B: ik mij niet laat koeioneren door een onwillige decoder.