Leuk plan Gust!
De witte z21 als centrale betekent dat alle terugmelders via de R-bus moeten werken. Dat kan met de door jou genoemde Z21 Detectie (10808) en Z21 Detectie x16 (10819). Ze zijn even duur maar de 10819 heeft tweemaal zoveel melders, namelijk 16. De CAN bus van de 10808 heb je sowieso alleen wat aan als je een zwarte Z21 hebt, dus heeft de 10808 geen meerwaarde maar wel de helft van het aantal poorten. Als de keuze is voor 10808 of 10819 zou ik in jouw geval voor de 10819 gaan.
Maar er is nog een fabrikant die R-bus spullen maakt: Yamorc. Voor jou misschien een rare naam, maar daarachter zit
@Karst Drenth en die heeft al jaren zijn sporen verdiend op het gebied van modelspoorelektronica. Voor het derde kwartaal hebben ze de
YD6016RB-CS aangekondigd, 16 bezetmelders voor 3/4 van de prijs van z'n Roco broertje. Yamorc maakt overigens ook mooie decoders om bijvoorbeeld wissels te bedienen.
Als keerlusautomaat kun je bijvoorbeeld de
Littfinski KSM-SG of de
DTS KeerPlus3 gebruiken. Die kosten minder dan de helft van de Roco. Aangezien je twee keerlussen hebt zul je ook twee automaten nodig hebben. Dan kost Roco je 230 euro per twee, LDT kost 110 euro per twee en Keerplus3 kost 90 euro per twee. Volgens mij is dat laatste maar liefst 140 euro goedkoper! Bovendien weet ik van de KSM-SG en van de KeerPlus3 dat je die kunt detecteren met 1 enkele detectoraansluiting van een 10808, 10819 of YD6016RB-CS. Roco laat zich niet uit over hoe je bezetmelding moet maken met de MultiLoop, hoewel ik gezien de losse voeding verwacht dat die ook aan 1 enkele detectoraansluiting voldoende heeft.
Welke software ga je gebruiken om de baan te besturen? Dat is met name belangrijk als je de baan in meldsecties gaat verdelen. Niet elk programma biedt daarin dezelfde mogelijkheden.