Een decoder dient de instructies van de besturing op te volgen en geen eigen inbreng te hebben.
Een decoder moet reageren op de commando's die hij krijgt èn op de instellingen die hij heeft. Daar kunnen we allerlei meningen over hebben, maar zo werkt de techniek en anders zou het onbetrouwbaar zijn. Als een decoder bijvoorbeeld geen mening heeft over de motoraansturing bij een bepaalde stap, hoe moet je dan ooit de snelheid regelen? Ik begrijp je mening, maar die is echt te kort door de bocht.
Decoders worden standaard ingesteld op handmatig rijden. Als je geautomatiseerd gaat rijden moet je een aantal instellingen aanpassen. Dat zijn (naast het adres) in ieder geval optrek- en remvertraging. Vaak wil je ook de snelheidscurve aanpassen.
.
Blijkbaar denken Zimo en Roco daar anders over naar nu blijkt.
Dat is niet het alleenrecht van Roco. Zimo heeft hier niets mee te maken: deze instellingen zijn alleen en uitsluitend door Roco bepaald. Zimo is alleen maar de leverancier van de decoder. De instellingen van de decoder zijn door Roco bepaald.
Daarbij: alle fabrikanten werken zo. Blijkbaar heeft Roco hier instellingen gekozen waarbij het jou is opgevallen, en zijn de andere treinen die je hebt wat dat betreft een stuk gematigder.
Ook staat er niets over in de gebruiksaanwijzingen , dit vind ik een grote tekortkoming.
Dat soort aanpassingen is algemene praktijk bij geautomatiseerd rijden. Als het in een handleiding staat, zou dat die van iTrain moeten zijn. In de handleiding van Zimo staat keurig netjes uitgelegd welke CV's er zijn, wat ze doen, en wat de standaard fabriekswaarde is.
In de fabrieks-onafhankelijke specificaties van DCC staan CV3 en CV4 ook gedefinieerd: het zijn instellingen die gelden voor èlke DCC decoder.
Als de decoderfabrikant dit ook moet gaan vermelden in de handleiding, dan weet ik nog wel veel meer dat er in moet staan. Vervolgens krijg je een boekwerk dat niemand leest omdat het zo dik en langdradig is.
Ik heb het eerst eens zonder ijking uitgeprobeerd en dat gaf al het gewenste resultaat (het ijken van de apekop is een langdurige kwestie ben je zeker een dik uur zo niet langer mee bezig).
Ik ga vandaag het ding ijken dan zou het nog beter moeten gaan.
Daar ga ik zeker vanuit.
Er schijnt ergens een cv instelling te zijn waarbij je cv3 en cv 4 uitschakelt zodanig dat ze de boel niet meer beïnvloeden , maar die heb ik nog niet gevonden.
Die ken ik niet, maar als je ze allebei op 0 zet zijn ze uitgeschakeld. Nog weer een CV om ze uit te schakelen is daarmee overbodig.
Hier is nu ook via mijn leverancier correspondentie over met Roco , daar hij veel meer klachten hier over heeft.
Zal mij benieuwen wat Roco hier over te melden heeft.
Het zal mij niet verbazen als jouw winkelier daar niets over aan je terugmeldt. Hij had namelijk meteen moeten opmerken dat je even CV3 en CV4 uit moet schakelen, dat is bij het door jou omschreven probleem het allereerste waar je aan hoort te denken. Dat verbaasde me al in dit bericht:
Heb daar mijn dealer ook al over gesproken en die denkt ook dat het een instelling in de decoder is maar wist ook niet welke.
Jouw dealer weet de fundamentele zaken van DCC decoders dus niet. Dit is een elementaire instelling bij DCC decoders. Het zijn CV's die bij alle decoders dezelfde functie hebben, en dat hebben ze al zolang DCC bestaat. Dit geldt voor alle merken, types en uitvoeringen van DCC decoders en van alle leeftijden.
Ik verwacht van Roco dat ze hem dat fijntjes zullen uitleggen. Zijn ontoereikende kennis is niet het probleem van Roco. Hij heeft het wel jouw probleem gemaakt, en daar zou hij wel excuses voor mogen aanbieden. En hij zou zich moeten verdiepen in de basics van DCC - als hij tenminste digitale tweerail modellen wil verkopen.
Had hij de basics van DCC geweten, dat had hij jou meteen de oplossing kunnen geven (en desgewenst voor je instellen) en dat had jou veel frustratie en een rottige ervaring gescheeld. Nu baal je van deze trein, van Roco en van Zimo, en zie je ertegenop dat je de trein opnieuw moet ijken in iTrain. Terwijl alles voorkomen had kunnen worden door je dealer als hij gedaan had wat je van een dealer mag verwachten: zorgen dat hij tenminste basiskennis heeft van wat hij verkoopt.
Als hij inderdaad zijn klacht doorgeeft aan Roco zullen ze daar geen enkel begrip voor hem hebben. Ik heb het in ieder geval niet.