De laatste tijd heb ik wat nieuwe aanwinsten van oude, grote (Amerikaanse) stomers. Niet heel zware locomotieven met een vrij klein motortje en oude aandrijving. Nu kun je deze voorzien van modernere motoren en eventueel verzwaren. Dat heb ik eerder wel gedaan, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde.
Deze keer wil ik iets anders proberen: de tender voorzien van hulpmotor(en).
Dit idee is niet nieuw. Al heel lang zijn er modellocs met de aandrijving in de tender. Roco heeft in deze BR18, met aandrijving in de tender en een cardanas naar de locomotief, zowel de tenderwielen als de drijfwielen aangedreven.
Ook in het grootbedrijf is een "booster" stoommachine in de tender meerdere malen gebruikt. Deze hielp dan met name bij het aanzetten van de trein als deze vanuit stilstand weg moest komen.
^ Booster op het achterste draaistel van de tender. De cylinders zitten aan de binnenzijde. Let ook op de schoorsteen voor de afgewerkte stoom op de tender.En soms werd ook dit concept wat overdreven
^ De triplex van de Erie RRGoed dan. Dit wordt het project: Een aandrijving maken in de tender van een Bachmann Southern Pacific GS-4 tender. Daar gaan 2 Lima pannenkoek motoren uit de BR215 in.
^ Het materiaal: twee Lima BR215 en een Bachman tenderNu zijn die Lima motortjes ook niet de nieuwste, maar ze zijn goedkoop te verkrijgen. De draaistellen van de BR215 hebben de mogelijkheid voor een 3e (niet aangedreven) as en ze presteren vrij redelijk, met name als ze in een duo mogen draaien. Tenminste, in mijn ervaring met
een ander projectje met deze locs.
Andere belangrijke redenen voor dit projectje: gewoon lekker aanrommelen en een aanleiding om verder 3D ontwerpen te leren. In dit geval gaat het om het ontwerp van het frames van de tender en de draaistellen, en deze passend maken op de kap van de tender en de Lima draaistellen en op elkaar.
Na een middagje Onshape-en is het eerste prototype gereed.
^ De eerste versie van de frames. Geprint om te kijken of/hoe alles past. Dit prototype is nog niet perfect, maar goed genoeg om alles te kunnen monteren en een proefritje te maken. Vooral om te zien waar de draaistelophanging beter kan.
Er volgt nog een tweede prototype, waar met name de ophanging van de draaistellen is aangepast en gezocht is naar manieren om ballast toe te voegen. Het blijkt dat het ballastblock van één van de Lima locs goed bruikbaar is. Maar dat is een serieus stuk lood
De laatste versie van het frame heeft dan ook extra verstevigingen en een voorziening om het lood stevig op het frame te zetten. Daarnaast worden de laatste aanpassingen aan het frame gemaakt om deze goed in de tenderkap te laten klemmen, op de juiste hoogte te zetten en er wordt een schroefgaatje gemaakt voor de koppeling
^ Van onder naar boven: tweede frame prototype, het definitieve frame, koppeling-behuizing, ballastblok en twee "gereedschapskisten" om onder aan het frame te lijmen.^Het frame en kap gemonteerdDan een paar proefritten, ook met een wagon er aan.
Aardig op weg, maar er ontbreekt nog wel iets..
(en dan bedoel ik niet de locomotief )To zover voor nu...
Rob