Auteur Topic: dubbele kruiswissel perikelen  (gelezen 1615 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
dubbele kruiswissel perikelen
« Gepost op: 10 januari 2024, 10:13:08 »
Gisteren kruiswissel op de oc 32 aangesloten.
Was een hele puzzel aangezien er 4 adressen voor nodig waren ( 1.1 , 1.2 , 1.3 , 1.4 ).
Dat was het moeilijkste nog niet .
In het configuratie scherm van de oc32 werkte de wisselspoelen perfect.
Maar toen kwam het iTrain gedeelte.
Was een hele puzzel om de wissel in de juiste standen te krijgen ten opzichte van het scherm.
Eindelijk na een 5 uur puzzelen was dat ook perfect.
Wissel reageert nu vol automatisch bij bezetmeldingen van de uitgaande railen.
Wat ik nog even niet begrijp is wat ze nu bedoelen met aspect.
Is er iemand die me dat in jip en janneke taal uit kan leggen?
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.352
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: dubbele kruiswissel perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2024, 13:38:02 »
Dat is om complexe schakelmogelijkheden aan te duiden. Bijvoorbeeld een Nederlands sein kan verschillende beelden tonen. Naast rood, geel en groen zijn onder andere geel knipper en groen knipper mogelijk, maar ook diverse snelheidsaanduidingen komen voor.

Je kunt daarom niet spreken van de stand die dat sein heeft: er zijn veel "standen" en meerdere mogelijke combinaties. Je zou wel kunnen spreken van "de toestand waarin een sein verkeert". Die toestand is dan bijvoorbeeld groen met snelheid 7, of geel knipper, of noem maar op
In OC32-config en in iTrain heten die toestanden "aspect". Het kan toegepast worden op alles dat complex is, dus ook op een dubbel kruis wissel.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: dubbele kruiswissel perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2024, 14:07:55 »
De bedoeling bij de kruiswissel begrijp ik ergens niet.
Leg dat svp eens uit?
En achter af vond ik de kruiswissel nog niet eens zo complex.
Heb daar dus geen enkele aspect ingevuld.
En hij werkt perfect.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.352
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: dubbele kruiswissel perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2024, 15:18:06 »
Wat betreft het wissel zeg ik bewust: "Het kan toegepast worden". Het hoeft dus niet. Jij hebt een oplossing gevonden zonder van "aspect" gebruik te maken, en dat is natuurlijk helemaal goed. iTrain en OC32 bieden met aspecten een alternatief, dat ook goed zou werken.

Een dubbel kruiswissel met vier aandrijvingen heeft 24 verschillende mogelijke combinaties. Dat is best complex en als je ze alle 24 zou willen gebruiken is het via aspecten het gemakkelijkst. (Dat veel van die mogelijkheden niet zinvol zijn ben ik overigens direct met je eens.)  Maar je kunt het ook zo simpel mogelijk benaderen, en dan zijn er maar twee mogelijkheden: beide sporen rechtuit, of het wissel in kruisstand. En dan wordt het toch weer best eenvoudig.

Voor de rest was mijn reactie alleen een poging om jouw vraag te beantwoorden: "Wat ik nog even niet begrijp is wat ze nu bedoelen met aspect." Is dat nu wat duidelijker?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: dubbele kruiswissel perikelen
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2024, 15:57:32 »
@ Dirk
Bij mij heeft de kruiswissel nu alle mogelijk heden.
Ik van van iedere kant naar ieder kant rijden.
De bedoeling is dat als het station blok bezet is de trein automatisch naar de baan die onder de tafel loopt gaat.
Als het station blok weer leeg is dan moet de trein die van onder de tafel komt weer naar het station blok rijden.
En dat moet 2 richtingen op kunnen.
De baan onder de tafel is nog niet aangesloten (daar komen meerdere blokken waar ook meerdere treinen op elkaar wachten een soort wachtstation dus).
Met vriendelijke groet
Hans

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: dubbele kruiswissel perikelen
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2024, 20:34:44 »
@ Dirk T
Ik wou een definitie van dat begrip lezen.
Inmiddels heeft iemand op een ander forum de volgende definitie geschreven:
Het aspect kan onder meer het begin, de voortgang, de voltooiing of het resultaat van de handeling aanduiden. Daarom wordt het woord: "aspect" gebruikt in iTrain en Dinamo ivm je begint een handeling en gaat door tot de voltooiing.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: dubbele kruiswissel perikelen
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2024, 18:19:02 »
Om me even een voorstelling van zaken te maken, je bedoelt zoiets maar dan voor 2-rail?
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: dubbele kruiswissel perikelen
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2024, 18:23:36 »
@ Jan Trein
Ja zoiets maar inmiddels werkt de boel en is mijn vraag beantwoord.
Ze noemen het ook wel een dubbele engelsman.
Het leuke is dat er dus vele mogelijke richtingen zijn die je met 4 adressen aanstuurt.
Degene waar jij naar linkt is overigens een enkele zo te zien.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: dubbele kruiswissel perikelen
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2024, 20:31:54 »
Ik vroeg het enkel omdat ik er 3 van heb, van Roco, enkele zoals jij dat noemt,
maar allemaal met een engelsman op een van de 4 hoeken.

Analoog (dat doe ik) ligt het iets lastiger dan digitaal omdat niet alleen de 2 mogelijkheden
(recht of kruisend) spelen,  maar ook de rijrichting(en) van belang zijn.

Het grote voordeel van digitaal (keerlusmodule) is dat je veilig kunt kruisen, omdat beide richtingen dezelfde polariteit hebben. Analoog ben je daar op voorhand niet zeker van.

Als je een engelsman op een of meer posities van de 4 wissels hebt, dan speelt ook mee dat je de polariteit doorgeeft aan de overliggende puntstukken van een wissel, en die puntstukken kunnen op de engelsman liggen.
Ik denk dat ook Koploper en iTrain daar ideeën over hebben verwerkt.

Polarisatie van puntstukken ... 

O ja ik heb deze en die, beide code100,
maar ze bestaan ook o.a. van shinohara.
Die zijn op zich mooier en ranker, maar ze hebben geen geïsoleerde punt- en kruisstukken, en dat hebben de oude code100 Roco hosenträgers wel, lelijker dus, maar handiger in het gebruik bij 2-assers.
 
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: dubbele kruiswissel perikelen
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2024, 20:56:25 »
Klopt helemaal wat je schrijft.
Het grappige is dat ik geen polarisatie gebruik omdat dat niet nodig is.
Dinamo regelt keerlussen en dergelijk automatisch.
Dus daar heb ik geen hoofdpijndossier van.
Met vriendelijke groet
Hans