Auteur Topic: Baan verlengen hoe of wat qua stroom  (gelezen 439 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RobLok

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Baan verlengen hoe of wat qua stroom
« Gepost op: 23 juli 2024, 10:34:54 »
Goedemorgen allemaal,
Als groentje niet zo handig en leek op elektronica gebied mijn vraag aan jullie.

Ik ga eindelijk proberen mijn baan opzetten op een tafel van 180x90 cm, ik heb een analoog baan uit een Roco startset weet ongeveer wat ik ga doen en omdat ik beperkte ruimte heb ga ik dus omhoog bouwen.
Van mijn vrouw een mooi Noch pakket gehad om de hoogte in te gaan geen spiraal maar geleidelijk de hoogte in...ook wat rails erbij gekocht dus wordt de baan langer logisch.

Dus mijn vraag:

Nu heb ik dus één gewone blauwe trafo richting regelaar....dan weet ik natuurlijk ook dat dan de stroom over de langere baan minder wordt hoe kan ik dit oplossen, moet ik dan extra connector rails stukjes kopen( als deze te koop zijn tenminste ) om de stroom overal constant te krijgen en hoe sluit ik deze dan aan.
Extra trafo's erbij en dan de draden hier op aansluiten?
wat ik al schreef ben dus a technisch kan wel wat natuurlijk  ;D het is bij mij plug en play, tja als je het niet geleerd is qua techniek of elektronica vroeger :(
Dit was mijn vraag aan jullie
Alvast mijn dank  :)

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Baan verlengen hoe of wat qua stroom
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2024, 10:59:39 »
Technisch gezien verlies je op de rail weinig , maar juist op de raillassen veel.
Het is dus beter om je baan op meerdere punten te voeden.
Dit kun je simpel weg doen door de draden aan de rail te solderen , dan hoef je geen dure aansluit rails te kopen.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 378
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan verlengen hoe of wat qua stroom
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2024, 13:45:18 »
Rob,
Zag jouw vraag ook op het forum van de buren ;)
@denobis gaf de juiste reactie. Dat gezegd hebbende, je hebt een vrij kleine baan, indien de contacten ok zijn tussen de rails zou ik me er in eerste instantie niet druk over maken.
Af en toe de rails goed poetsen is wel handig.

Offline RobLok

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Re: Baan verlengen hoe of wat qua stroom
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2024, 18:08:04 »
Denobis en Bert....
Dank jullie voor de reacties...
Klopt Bert, hoe meer je te weten komt des te beter, dan kun je zelf kiezen wat het beste is voor jou baan plus het makkelijkste...

Nogmaals dank voor jullie reacties....hier kan ik wat mee...eerst de baan verhoging maken dan de baan uitzetten en dan aan het werk met de rails...
Heb er nu al zin in in mijn projectje  :)