Auteur Topic: Tegenbocht Fleischmann wissels  (gelezen 959 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Boterberg

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
Tegenbocht Fleischmann wissels
« Gepost op: 24 juli 2024, 07:59:20 »
Hallo,

een beginnersvraag over Fleischmann Modellrails:

ik kan alleen maar tegenbochten vinden voor de lange wissels 6078 t/m 6081. (oud 6048)
Dat is dan bocht 6036.

Bestaan er ook bochten als tegenbocht voor wissels 6044 L/R?

Groet,

Henk

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Tegenbocht Fleischmann wissels
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2024, 08:19:54 »
Fleischmann maakt geen h0 rail meer.
Je bent dus aangewezen op gebruikte rail.
Op de beurs in Houten word dat nog redelijk aangeboden.
Misschien beter om op bv. rocoline over te stappen.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.350
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Tegenbocht Fleischmann wissels
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2024, 10:12:26 »
Of ga over op flexrails. Dat zijn buigzame stukken rails van een kleine meter lang. Het ziet er hetzelfde uit, en je kunt het precies zo laten passen als je wilt. En het is nog goedkoper ook.

Let wel op dat er verschillende hoogtes rails zijn. De hoogte wordt aangeduid met het woord "code" gevolgd door een getal. Fleischmann h0 rails is code 100. Als je een ander merk rails koopt, sluit code 100 dus mooi aan. Behalve Roco kun je ook kijken naar Piko A rails, of Peco code 100 rails.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Tegenbocht Fleischmann wissels
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2024, 11:22:13 »
Wat nog beter is , is alles nieuw kopen en de gebruikte rail weg doen.
Ik ben ook begonnen met gebruikte rail maar dat gaf toch een hoop moeilijkheden.
Heb toen alles weg gedaan en alles nieuw gekocht (roco line met bedding code 83).
En dat was werkelijk een verademing .
Geen rare storingen meer door slechte raillassen en snel vervuilende rail.
Ook geen ellende meer met de wissels etc.
Ik weet het , het is een hele uitgave maar bij mij blijkt het dus de investering waard geweest zijn.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.774
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tegenbocht Fleischmann wissels
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2024, 13:05:21 »
Ik gebruik ook nog Fleischmann modelrails en eerlijk gezegd heb ik er weinig problemen mee. Wel moet ik inderdaad af en toe een raillas vervangen. Rails is goed verkrijgbaar op beurzen en ook wel online. Gewoon de goede uitzoeken.
(ik ben dus wel kritisch bij de aankoop van de 2e hands rails: ik laat de zwaar gebruikte liggen en kies allen de nieuwe af als nieuwe rails. En als er een paar slechte in een partij zitten: die gebruik ik gewoon niet).

De tegenboog voor de wissel is een 15 graden R2 boog: 6032. Beste is om er nog een korte 40 (6004) of 55mm (6003) rechte tussen te zetten, dan liggen de sporen iets verder uit elkaar. Ik gebruik ook wel de tegenboog voor de lange wissels, dan is er een mooie grote tegenboog.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Boterberg

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
Re: Tegenbocht Fleischmann wissels
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2024, 14:42:42 »
Hallo,

allemaal bedankt voor de reacties!

Ik heb nu zoveel Fleischmann h0 rails 2e-hands gekocht dat ik het voorlopig hier bij houd, ik kan er wel 3 banen mee bouwen.

Bovendien zitten er zoveel flex-stukken en beschadigde stukken bij dat ik met de dremel bijna elk missend stukje kan maken. Met een 6024 in te korten kon ik een tegenbocht maken voor de 6044 wissel.

De 6032 is niet de tegenbocht van de 6044 wissels want dan lopen de sporen niet parallel als je ze doortrekt. :-X

Wel heb ik ook een doos 2e-handse lange wissels besteld (6048) met de officiele tegenbochten (6036).
Allemaal de nieuwere wisseltypes.

Ik heb ook nog een 10-tal oud type wissels maar die gaan weer in de verkoop.

De raillassen zijn inderdaad een probleem :D :D


Groet,

Henk




Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Tegenbocht Fleischmann wissels
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2024, 15:35:19 »
Tip gebruik de raillassen van Piko die passen zeer strak.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 188
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Tegenbocht Fleischmann wissels
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2024, 21:11:46 »
Veel van wat je wil weten over Fleischmann kun je hier vinden.
Niet alleen over rails, maar ook over schakelaars, locs, wagons , ...
Dus, wil ik maar zeggen, help jezelf, voor zover wij dat niet (bijtijds) kunnen.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Boterberg

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
Re: Tegenbocht Fleischmann wissels
« Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2024, 09:13:12 »
Sorry Rob,

6032 is dus wel een 15 graden tegenbocht:

ik heb onlangs "lange" wissels gekocht en daar zat een boekje bij:


Groet, Henk

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.774
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tegenbocht Fleischmann wissels
« Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2024, 17:06:31 »
Sorry Rob,
6032 is dus wel een 15 graden tegenbocht:
Geen probleem, Henk. Met een Dremel komt het altijd goed :)
En zo'n plaatje helpt natuurlijk ook.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...